Hejsan!

Har nu letat runt ett bra tag utan resultat och testat flera produkter utan att bli nöjd så därför sträcker jag mig till er på detta forum efter råd och idéer för att lösa mitt problem. Hoppas ni har en eventuell lösning till detta.

Jag håller då på ett renovera min lägenhet (gjord i betong) från botten, allt tags bort, golv, tapet, lister, karmar m.m. Nu när väggarna är klara, govlet är lagt och dörrkarmarna är på plats så ska då golvlister och dörr- fönsterfoder monteras. Dessa lister limmar jag fast med ett starkt anpassat monteringslim för att inte skruva/spika i betongen. Detta bidrar samtidigt till glipor mellan väggen och listerna som jag inte kan ha.

Lätt tänkte jag och fyllde i med en latexfog, slutresultatet blev otroligt fint och man blev nöjd med sitt arbete..men..obehandlad latexfog är klibbig och seg så det blir som en magnet för damm. Det är heller inget som lätt tas bort med en trase eller dammvippa, det sitter som bara den.

Jag valde aktivt att inte måla efter fogen då listerna är köpta förmålade så jag vill inte förstöra den fina finishen samt få en målad yta som inte går jämt över mot väggen. (väldigt petig av mig)

Jag hoppas innerligt att det finns någon form av lösning för att kunna dölja dessa gliper utan att behöva måla. Några av de jag testat är följande:

Latexfog: Fin vit färg som smälter bra in. Dock är den seg så damm fastnar.

Byggfog: Fin vit färg som smälter bra in. Dock är den seg så damm fastnar.

Akrylfog: Inte seg så damm går ta bort, dock blir den krämigt vit samt delvis genomskinlig så den smälter inte in bra med listen.

Vad har ni för idéer?

Mvh
Tobias
 
Postade i fel tråd, har laddat upp samma tråd i "Byggmaterial & Byggteknik" istället.
 
Latex är i regel akrylfog numera.

Det finns egentligen ingen lösning på detta som inte kräver målning. Du kan lägga en MS polymer istället, men även den kommer dra åt sig damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.