Hej.

Jag skall montera plåtar under mina nya fönster, den typen som skall tryckas in i ett spår i karmen. Enligt instruktionerna som medföljer skall man lägga ett lager fogmassa. Då jag har vita fönster men svarta plåtar tänkte jag att det borde bli smartast att ha en transparant fogmassa men min lokala bygghandel har lite begränsat sortiment av sådana. Fungerar det att lägga silikon? Jag antar att hela idén med fogmassan är att hindra vatten från att ta sig in i spåret men vet inte om det är någon skillnad på "fogmassa" och silikon i just det avseendet. Är någon av dem känsligare för vatten, regn eller värme så att man av den anledningen bör välja det ena eller andra? Vad är egentligen en fogmassa?

I bygghandeln så säger de givetvis "köp, köp, köp" till precis allt så jag lyssnar sällan på dem. ;)
 
Silikon är ju inte övermålningsbart, så jag hade inte använt det. Jag hade kört med vit utefog och tejpat plåten så att det inte kladdar ut på den.
 
Det är ju en bra idé, frågan är bara om jag kommer lyckas att inte kladda... :surprised:
När man målar om fönster - målar man då allt man kommer åt?
 
Transparant silicon,ska du använda
 
Det blev en Trans7 till slut. Transparant lim och fog, övermålningsbar, tål uv-ljus, kan kletas på våta ytor och möglar inte. Låter alldeles för bra för att vara sant. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.