Jag undrar hur jag ska få bort de fogfläckar som finns på kaklet efter kaklingen. Det är grafitgrå mindre fläckar på den svarta stavmosaiken som inte ska vara där. Väldigt tacksam för tips..
 
Man borde blötat mosaiken innan man drog på fogbruket för då hade man minimerat risken att det skulle fastna fogbruk i porerna och ojämnheterna när man fogade.
I nuläget är det i princip bara en hård tandborste som gäller eller att vänta ut att det slits bort. ;)
 
Prova med lite utspädd ättika eller AJAX badrumsrengörning (antikalk)
Det är kalk i fogmassan som kan sätta sig i kaklet.

När kaklet är rent och har torkat så behandla med ett antifläckmedel och stryk på lite extra i fogarna så är det lättstädat i framtiden och fogarna behåller färgen.
 
Tack! Ska testa både tandborste, ättika och Ajax. Hoppas verkligen att det går att få bort..
 
Föresten.. Är det något speciellt antifläckmedel jag bör köpa? Har tyvärr ingen koll på sånt..
 
Har du spillbitar kvar är det väl bäst att prova på dom så att du inte får missfärgningar av någon behandling.
 
CC Höganäs har ett komplett system för rengöring och impregnering. köp klinkerrent och impregnering där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.