Tja
Jag har fogat i köket runt kaklet & vissa delar blev skitfult. Så kladdigt & fult att min sambo trodde vår femåring gjort det.
Men det blev också för mörk grå. Tror jag borde tagit vit silikon vissa delar.
Använt sanitetssilikon.

Hur löser jag detta bäst? Pilla bort?
Foga vit över mörkgrå?
Finns ngn färg som fäster på silikon?
Vad gör jag?
Ser riktigt jäkligt ut. Typiskt
 
K
J jamaica skrev:
Tja
Jag har fogat i köket runt kaklet & vissa delar blev skitfult. Så kladdigt & fult att min sambo trodde vår femåring gjort det.
Men det blev också för mörk grå. Tror jag borde tagit vit silikon vissa delar.
Använt sanitetssilikon.

Hur löser jag detta bäst? Pilla bort?
Foga vit över mörkgrå?
Finns ngn färg som fäster på silikon?
Vad gör jag?
Ser riktigt jäkligt ut. Typiskt
Du måste ta bort det! Går att skära/skrapa bort och sen får du lägga på nytt silikon.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Du måste ta bort det! Går att skära/skrapa bort och sen får du lägga på nytt silikon.
Ok, fasen vad jobbigt. Men ok då vet jag. Tack
 
Visa gärna bilder så kan du få mer input.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Visa gärna bilder så kan du få mer input.
Gärna!
Utöver att jag kletade utanför & för brett med silikonet så vart den mellanmörka grå jättemörk där belysningen inte kom åt lika mkt. Mest i den 90-gradiga vinkeln.
Pö bilderna har jag skrapat bort i den 90-gradiga hörnan nu rätt mkt. Inte klart än.
Men jag kommer inte kunna lägga samma färg där som runt övrigt.
Dels kan jag inte få en fin jämn kant & det syns så tydligt mot det vita.
Och dels blir där alldeles för mörkt.

I den hörnan går det att få bort. MEN är det ok att lägga vit fog där? Snälla säg ja.
Kommer inte få det snyggt annars.

I överkant mot trumman med downlights är också för mörkt men där tror jag fasen inte att jag kommer få bort silikonet. Är för djupt & trångt.
Ska snygga till där. Vad tror du om att lämna det så?

Övriga kanter där ser fogen ljus ut som den hårda fogen mellan plattorna. Dock måste jag även där fixa kanterna.

Ångrar nu att jag inte valde vit fog på allt även den hårda. Då hade det inte synts lika väl.

Edit längst ner på bild 1 i hörnan ser du hur markant skillnad färgen ser ut. Där ser den mörk ut
 
  • Kök med mörk bänkskiva, grå kakelplattor upplysta av inbyggda taklampor, en diskbänk och verktyg placerade på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskbänk med vit kakelvägg och mörkgrått silikonfoder; synliga diskprodukter, kaffebryggare, diskborste och kökshandduk på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är två bilder till.
Nu har jag skrapat bort en del. Längst upp vertikalt är det nästan rent. Nederst mkt kvar. Det är den vertikala jag undrar om det går att lägga vit fog?

Edit den horisontella i överkant tror jag inte det går att få bort
 
  • Vitt kakel i ett hörn. De vertikala fogarna är delvis skrapade, nästan rena högst upp och mycket kvar längst ner. De horisontella fogarna är inte skrapade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel med vertikal och horisontell fog som delvis skrapats bort, en dubbel väggkontakt och skräp på en mörk bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har valt rätt jobbiga kakel, men får säga att det ser väl ganska hoppfulllt ut överlag? Ja det finns en del fula fogar men det kan nog fixas. De du anlitade för jobbet är de som normalt fixar detta.
 
Överlag jättesnyggt. Kunde ha varit lite jämnare springor i innerhörnet. Det hade underlättat fogningen. Jag är rädd att du kommer att ha svårt med att bli nöjd med mjukfogningen.
Kan det möjligen bli fint med någon form av täcklist?
 
J jamaica skrev:
Jag har fogat i köket runt kaklet & vissa delar blev skitfult.
H Harald Blåtumme skrev:
De du anlitade för jobbet är de som normalt fixar detta.
Blir nog svårt att driva detta detta vidare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.