Flyttat in i ett nybyggt hus.
I duschutrymmet så har vi golvvärme (vattenburet) liksom i hela resten av våningen.

Det jag har noterat är att fogen runt duschbrunnen i regel alltid är lite fuktig.
Jag funderar på om det ska vara så?

Jag bifogar 2 bilder, såhär ser det ut 9,5h efter att någon duschat senast.

Man ser även att det fortf syns lite plast den brunnen.

Närbild på fuktig fog runt metall duschbrunn i ett nybyggt hus med synlig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktig fog runt en duschbrunn i ett badrum med synliga vattenstänk och reflektion på metallisk yta, 9,5h efter dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte rimligt att det tar ett par dagar för fogen att torka helt, särskilt runt brunnen som är mest utsatt? Det "rinner" ju vatten ner genom alla fogar och sedan under plattorna på tätskiktet mot brunnen.
 
Jag är inte säker på att dom mörka fläckarna är fukt, fogen har en tendens att dra till sig smuts.
Annars som Anna beskriver ovan så kan det ta dagar innan fogen är genomtorr, och vid brunnen tar det
längre tid.
Kan även ligga fukt kvar under plattorna som gör att det tar tid innan fogen torkar.
 
Jo det mörka fläckarna är att det är blött, helt klart.
Det är inte smuts.

Men är det normalt att det kan ta ett dygn kanske innan det blir torrt så är det ju inga problem?
 
Och ang plasten som syns, så har dom inte fått bort den skyddplast som sitter på brunnen när den är ny!
Slarvigt.....
 
Hade liknande funderingar kring mina fogar då badrummet var nytt. Hade ett par ställen där det verkade vara blött länge efter dusch. Det visade sig att på just dessa ställen hade fixet som är mycket mörkare än fogen krupit upp väl långt mellan plattorna vid läggning. Fogen var alltså väldigt tunn just där och fixet "lös" igenom. Om det är så i ert badrum har jag ingen aning om. Hursomhelst, om tätskiktet är riktigt så borde det inte vara ngt problem i vilket fall..
 
  • Gilla
AndreasO84 och 1 till
  • Laddar…
S
inte alls konstigt. lite lagom mättad med balsam , shampo , tvål.
 
Det känns ju skönt att det inte verkar vara någon fara då!

Ska tests att se hur det ser ut 24h efter dusch någongång, när tillfälle ges.

Plasten...ja den sitter som sagt kvar i hörnen, jävligt svårt att komma åt det sista.
Men det har ingen negativ inverkan på konstruktionen/funktionen överlag eller?
 
Jag har hört (så ta det för vad det är) att det kan ta flera månader för kakel, fix och fog att torka ut helt efter duschning. Det blir med andra ord aldrig helt torrt mellan duscharna i normalfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.