Har gjort badrum i två etapper. Etapp 1 i början på året med bastu/bad/relax fogades med mellangrå fog.
Därefter jobbade vi ett par veckor med annat innan vi körde igång etapp 2 som bestod av ett rum med toalett. Dessa två rum (bastun-toaletten) hänger ihop som ett rum med två avdelningar. Naturligtvis ville vi ha samma färg på fogen (samma kakel och klinkers) och mellangrå fog inhandlades och arbetet fortskred. När allt torkat såg vi att fogen i toaletten var ljusgrå och inte mellangrå som vi ville ha. Paketen med fog var helt enkelt felmärkta!!
Vi tog kontakt med Beijer som sålt fogen och visade dem bilder på hur det såg ut och hade även med oss de tomma förpackningarna. De medgav att det måste varit felmärkt och vi fick rådet att foga över med mellangrå fog. Detta gjorde vi och resultatet är en katasrof!! Toalettens fogar är nu helt flammiga och det ser ut som att det inte finns något annat att göra än att ställa sig och skrapa rent allt fogar och börja om på nytt....
Jag hatar det här!! Jag tycker inte att vi ska behöva stå och skrapa rent utan det borde Beijer och fogförsäljaren stå för, det är de som har gjort fel! Vi har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på detta utrymme och det känns som om allt är försört bara för den här dj-a fogen!!
Det enda Beijer har gjort är att jag har fått ett telefonnummer till den Maxit-försäljaren som de köper sina grejer av och de tycker att jag ska snacka med honom men jag har inte köpt något av honom utan av Beijer och jag vill förhandla med dem och att de sedan i sin tur gör upp med Maxit. Har jag fel? Kan jag öht kräva något, borde jag ha sett när vi fogade att det var fel färg på fogen? Hur ska jag fortsätta?
 
Jag kan inte det här, men tippar på att du är skyldig att kontrolera att vara när rätt innan du "apliserar" den.

dum är nog bara skyldiga att ersätta dig med en ny "rätt" produkt.

men ring till återförsäljaren så kanske dom tar det på goodwill
kolla också med ditt försäkringsbolag om deet går på drullen (då kan en hantverkare göra jobbet)

fast börja med att ringa konsumentombudet i din komun
 
Är du 100% säker på att det inte är handhavande fel vid fogningen ?

Det är mycket svårare att få till en mörk fog.
Anledningen är urlakning så att cementen missfärgar och allt blir ljusgrått/flammigt.
Detta kan uppkomma om du skurar för tidigt med för våt svamp.
Dvs du "snyggar" till fogarna med fuktad svamp eller tvättar bort överflödig fog med för mycket fuktad svamp.

Det finns en ekonomisk anledning till att alla priskänsliga byggen har "manhattan" ljusgrå fog.
Man kan skura med pissblöt svamp och få bort alla rester utan att missfärgningen/urlakningen syns. (Det är kanske därför många kakelfirmor säger att ljusgrå fog är såååå snyggt till allt)

Kolla toaletter på varuhus eller jobbet så ska du se.....

Mvh
 
Ungefär en timme efter det att jag startat tråden ringde de från bygghandeln och ville tillsammans med fogförsäljaren komma och titta hur det såg ut!! :)
Att förpackningarna var felmärkta är det ingen tvekan om, det är kontrollerat.
Deras spontana förslag var att kakla över allt med ett nytt lager, det går inte skrapa bort fogen utan alltför mycket åverkan på plattorna, men de skulle hem och fundera och höra av sig inom ett par veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.