Efter badrumsrenovering hade det missats att foga mellan vägg och golvkakel. Fogades med silikon för ca 2 veckor sedan. Är det normalt att det fortfarande luktar starkt från silikonfogen? Litet badrum utan fönster, svårt att vädra ut. Antar att det är anti mögel medlet i silikonen som luktar så illa? Är denna lukt skadlig?
 
Tror inte att det ät antimögelmedlet som luktar. Det är lite skumt att det luktar fortfarande. Funderar på om det fogats med för gammal silikon. Det står ett bäst före datum på tuberna. Om silikon blir för gammal i tuben så härdar det inte, eller väldigt långsamt.
 
Lite sidospår, om det ör svårt att vädra ut, fungerar det då som våtrum?
 
Annat sidospår: är det inte tokigt att bottna fogen mellan golv och vägg med silikon? Blir ett stopp för eventuellt vatten som vill ta sig ned bakom plattorna.
 
Tack för svaren. Jag har inte gjort detta själv och bor i en hyresrätt. Reagerade själv på valet av material när de satte dit fogen. Personen som var här och fogade hade uppenbart ingen kunskap då han frågade om jag ville duscha innan han la på fogen i duschen (?) Nu är jag själv ingen expert men man fogar väl inte när det är blött/fuktigt?
Hela badrummet känns som ett fuskbygge, det är antagligen en tidsfråga innan det blir fuktskador om det inte redan är det. Hyresvärden bryr sig tyvärr inte nämnvärt om detta.

Bör jag försöka få bort silikonet? Hur svårt är det att skrapa bort? I o med att jag själv inte har tuben här så vet jag ju inte heller om den var för gammal..

Kan lukten vara skadlig? Har ett spädbarn som jag ogärna vill bada och ha i badrummet längre stunder
 
Redigerat:
Det brukar vara ättika som luktar. Inga hälsofara.
Det måste väl finnas någon form av ventilation i badrummet?
 
Tack. Det luktar dock inte ättika? Men det kanske luktar speciellt om silikon.. Det sitter en frånluftsventil i badrummet men ventilationen i hela lägenheten är bristfällig, tyvärr
 
Jag har aldrig hört att härdande silikon skulle avge något hälsovådligt. Å andra sidan vet jag att vissa fabrikat marknadsförs som "lösningsmedelsfria", vilket indikerar att en del fabrikat innehåller någon form av lösningsmedel. Och lösningsmedel brukar ju i största allmänhet kunna vara olämpliga att andas in.

Å andra sidan måste det i så fall röra sig om väldigt små mängder. På den tiden vi hade lösningsmedel i ex. lackfärg, så gick det kanske åt mer än en liter färg per strykning av lister och foder i en lägenhet, varav lösningsmedel kunde vara mer än 50%. Det var farligt (omdiskuterat) för målare som vistades i sådan miljö hela dagarna. Men då handlade det om mycket större mängder.
 
H hempularen skrev:
Jag har aldrig hört att härdande silikon skulle avge något hälsovådligt. Å andra sidan vet jag att vissa fabrikat marknadsförs som "lösningsmedelsfria", vilket indikerar att en del fabrikat innehåller någon form av lösningsmedel. Och lösningsmedel brukar ju i största allmänhet kunna vara olämpliga att andas in.

Å andra sidan måste det i så fall röra sig om väldigt små mängder. På den tiden vi hade lösningsmedel i ex. lackfärg, så gick det kanske åt mer än en liter färg per strykning av lister och foder i en lägenhet, varav lösningsmedel kunde vara mer än 50%. Det var farligt (omdiskuterat) för målare som vistades i sådan miljö hela dagarna. Men då handlade det om mycket större mängder.

Okej.. jag tycker iallafall att lukten känns obehaglig, och det är väldigt jobbigt att den fortfarande inte försvunnit. Går det att ta bort fogen på något sätt?
 
Och läsk marknadsförs dom fettfri. Det betyder inte att det finns läsk med fett... Silikon är normalt fri från lösningsmedel.
 
A Angelica583 skrev:
Tack för svaren. Jag har inte gjort detta själv och bor i en hyresrätt. Reagerade själv på valet av material när de satte dit fogen. Personen som var här och fogade hade uppenbart ingen kunskap då han frågade om jag ville duscha innan han la på fogen i duschen (?) Nu är jag själv ingen expert men man fogar väl inte när det är blött/fuktigt?
Hela badrummet känns som ett fuskbygge, det är antagligen en tidsfråga innan det blir fuktskador om det inte redan är det. Hyresvärden bryr sig tyvärr inte nämnvärt om detta.

Bör jag försöka få bort silikonet? Hur svårt är det att skrapa bort? I o med att jag själv inte har tuben här så vet jag ju inte heller om den var för gammal..

Kan lukten vara skadlig? Har ett spädbarn som jag ogärna vill bada och ha i badrummet längre stunder
vatten rinner på och under kakel.
så att foga efter dusch kan bara skapa fäst problem för fogen isåfall
 
A Angelica583 skrev:
Okej.. jag tycker iallafall att lukten känns obehaglig, och det är väldigt jobbigt att den fortfarande inte försvunnit. Går det att ta bort fogen på något sätt?
du ska inte ta bort någon fog.
beskriv doften istället
 
Tre Glade-luftsprayflaskor med dofterna Relaxing Zen, Fresh Lemon och Clean Linen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
[bild]
mer skadligt än fog produkten (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.