Y
Hade målerifirma här, de målade tak och skulle förbereda väggar för att vara tapetklara.

Nu, så ser jag att taklisterna dels gulnar vid kvistar.
Och, färgen spricker mellan list och tak.

Sen är knappt något riktigt slipat heller, varken väggar, tak eller fönster... Bara kastat på färg...

Ändå stod målaren och sa att han skulle spärra kvistarna som exempel...

Nu har jag fått räkningen, får väl ringa sen och ifrågasätta...

Men vad har jag för rättigheter, det kanske är fullt normalt resultat som jag inte kan begärt mer utav? Att jag i efterhand får foga sprickor och kompletterings måla alla lister osv..
 
B
vad för jobb har du beställt har du det skriftligt?
och har du skrift offert från målerifirman?
 
Varför ska man anlita en målare om man i efterhand får kompletteringsmåla lister? Har de satt listerna först och sedan målat allt i ett? Jag trodde att man målade först och satte lister sen. Men det kanske bara är om man har färdigmålade lister. Är inget proffs så det här är bara personligt tyckande men jag tycker det känns som ett fall av "Gör om gör rätt" (fast allt kanske inte behöver göras om, men du förstår nog vad jag menar).
 
Y
Ne målarna tjatade om att listerna skulle sitta på plats... så snickaren satte de omålade lister och målaren svepte både lister och tak några gånger.. Klagade att det inte täckte helt på listerna så han målade extra gång därefter...

Fick inget skriftligt, det muntliga var att jag ville ha färdig målade tak och fönster samt spacklade och slipade väggar klara för tapet..
Enda skriftliga jag har nu är räkningen..
 
Ja en mjukfog hade kanske behövts om de målade allt tilllsammans. Trodde man brukade måla lister i en glansigare färg än taket.
 
Y
jo det är nog två olika färger såsett..
 
Takfärg på taklister???

Självklart ska det vara snickerifärg enligt min mening...
 
Y
ja det var jag som skrev lite för snabbt, det är annan färg på listerna, sen målade han taken med takfärg..

Men nu blir det gult vid kvistar, och sprickor mellan list å tak.
 
Är det inte garanti på utfört arbete? Du anlitar proffs för att få proffsig resultat. Själv har jag slarvat hemma. Mjukfog och takfärg på rubbet. Inga sprickor och vit efter 6 år.
 
kamilenski skrev:
Är det inte garanti på utfört arbete? Du anlitar proffs för att få proffsig resultat. Själv har jag slarvat hemma. Mjukfog och takfärg på rubbet. Inga sprickor och vit efter 6 år.
Håller med här, reklamera att det är kvistgenomslag. Och jag förutsätter att du har lister som inte är av typen skugglist som ska ha en springa. Är det skugglister så kan du även fylla dessa med målarfog, men då måste du upplysa om det.
Slutade för ett antal år sedan att måla taklisten med lackfärg.
Risken är att taklisten som avviker i färg och glans både från taket och väggen istället drar till blicken. Har även i några rum låtit takfärgen gå ned några cm under taklisten för att förstärka utseendet och få en mera markerat list, lite av stuckatur.
 
Yrrol skrev:
ja det var jag som skrev lite för snabbt, det är annan färg på listerna, sen målade han taken med takfärg..

Men nu blir det gult vid kvistar, och sprickor mellan list å tak.

Har ni en muntlig överenskommelse om att kvistarna skulle spärras och du nu har fått genomblödning så borde målarfirman åtgärda problemet om dom är det minsta seriösa.
 
scar69 skrev:
Takfärg på taklister???

Självklart ska det vara snickerifärg enligt min mening...

Taklist målas normalt in i takfärgen, kvistar ska schellackeras och man brukar även foga mellan list och tak...

Bara att man skippat schellacken, gör att man får lite dåliga vibbar...
 
Freddy_kruger skrev:
Taklist målas normalt in i takfärgen, kvistar ska schellackeras och man brukar även foga mellan list och tak...

Bara att man skippat schellacken, gör att man får lite dåliga vibbar...
Jag kanske var otydlig, jag pratar om skugglist och den målar jag normalt inte in i takfärgen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.