Hej!

Jag har fogat mina svarta 30x60 "terra skiffer" från bauhaus med ljusgrå fog. Fogarna blev jätte snygga, men plattorna otroligt gråa. Det var ju väntat men hur ska jag få rent dem så att som inte får den dassiga dammgråa nyansen som den har efter fogningen? Det måste gå att använda nån polermaskin? jag har använt svamp, skotchbright, trasa, trasel... jag kan ju nämna att fogen var lite för torr när jag satte dit den, om det spelar nån roll.

jag har bara fogat havla badrummet än. Kan man foga utan att kladda så?

jag har smått panik över hur jag ska få tillbaks den glans som plattorna hade från början.

Tacksam för alla tips och snabbt svar. =)
 
Hjälp...=/ Jag har köpt samma plattor men de ligger på hög och väntar än så länge... Hoppas jag slipper samma problem...=) Det finns ngn slags syra (läste det på min förpackning med fog) som man kan tvätta bort fogrester med. Borde gå att hitta i affär som säljer kakel och klinker. Min syster hade samma problem, och lyckades med hjälp av detta sura medel.
 
Se till att torka bort all fog innan det brunnit helt. Sen kan man som sagt använda starka (kalklösande?) rengöringsmedel för att få bort det gråa i efterhand.
 
tack, ska åka runt och fråga hur, vad jag ska köpa.... återkommer
 
Igår fogade jag vidare en tredje del. Hemligheten är att köra med bred maskeringstejp. Tvätta av på tejpen och sen tvätta när tejpen är borta. då slipper man tvätta hela plattorna. Funkade mkt bättre, tar lite mer tid kanske, men den får man igen på tvättningen.

För övrigt får jag inte ren dom andra plattorna. Rena till 90% kanske. Testade med citronsyra "BORTTAGNING AV FOGRESTER", men det funkade urdåligt. så vad gör man då?

Men när jag tog en trassel och väldigt lite olivolja, och putsade, då fick jag upp den mörka nyansen, vart riktigt bra, men frågan är det är en långsiktig lösning. Sen är frågan om man ska använda nån annan olja?

ja, har jag inte kommit tillbaks hit så funkade olivoljan utmärkt! =)
 
Jag har skiffer runt kaminen och dom tvättade jag med grön såpa.
Koncentrerad såpa håller dom svarta och fina ett tag.
Efter att jag oljat parketten utanför fick jag stänk av olja på skiffer plattorna och jag tog en chansning och oljade alla skiffer plattor med tarkett olja för parkett.
Detta är 4 år sedan och dom är svarta och fina fortfarande, men om det är och rekomendera vet jag inte.
 
jag visst! sök på klinkerolja på webben så har vi lösning, tack Richard för instämningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.