Hej alla kunniga

Jag håller på att måla huset. Det är helt nytt stående lockläkt. Det är en fel springor mellan spikarna mot panelen. Jag försöker slå in spikarna och fogar större glipor med akrylfog.

Nu blir jag rädd om jag gör fel. Men visst andas panelen bakom då den är spikad på läkt? Tänker så jag inte gör skalet för tätt....

Tack för hjälp i denna fråga.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
bara fortsätt.
använd gärna svamp och hink med vatten när du fogar
 
K Klasklättermus skrev:
bara fortsätt.
använd gärna svamp och hink med vatten när du fogar
får gärna vara grundat när du fogar.
 
Inte fogar du väl med akrylmassa mellan bräder och ribbor (lockläkt)?
Det är helt bortkastad ansträngning.

Allting rör sig då träet krymper och sväller och snart lossnar akrylmassan och då får du en massa onödigt arbete med att skrapa och måla om..
Små springor är en naturlig sak som man inte behöver göra någonting åt. Om springorna är för stora går det att slå någon extra fyratumsspik genom ribban.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte fogar du väl med akrylmassa mellan bräder och ribbor (lockläkt)?
Det är helt bortkastad ansträngning.

Allting rör sig då träet krymper och sväller och snart lossnar akrylmassan och då får du en massa onödigt arbete med att skrapa och måla om..
Små springor är en naturlig sak som man inte behöver göra någonting åt. Om springorna är för stora går det att slå någon extra fyratumsspik genom ribban.
så du tycker tusentals målare gör fel?
 
M
Håller med ovan, med fyrtums spik så borde det inte bli speciellt stora glipor och fogen kommer troligtvis släppa den med efter ett tag.
 
M
K Klasklättermus skrev:
så du tycker tusentals målare gör fel?
Fogar målarna lockläkt utomhus? Aldrig hört talas om :)
 
TS skrubbar säkert fogarna mellan kaklet med tandborste varje vecka också...
 
K Klasklättermus skrev:
så du tycker tusentals målare gör fel?
Om det verkligen finns målare som fogar såna där springor i fasader gör de naturligtvis fel.

Trådstartaren är uppenbart inte yrkesman och då är det förlåtligt att göra såna här småfel men yrkesfolk borde veta bättre
 
Redigerat:
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TS skrubbar säkert fogarna mellan kaklet med tandborste varje vecka också...
Finns väl ingen anledning att ge sig på en TS på det sätter. Han vill ju bara göra rätt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi får väl se hur det blir. Har först målat sedan fogat små sprickor sedan målat igen. Ser grymt bra ut nu men vi får väl se om ett tag. Pratade med en målare han föreslog kitt men det har jag inte haft. En annan rekommenderade utefog och det har jag nu. Men det är inte stora springor kanske någon mm. Vill få det så snyggt som möjligt.

Men jag är kanske en klant men det får vi se längre fram :)
 
  • Gilla
sniper2009 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TS skrubbar säkert fogarna mellan kaklet med tandborste varje vecka också...
Det var lite hårt tycker jag ...
 
Det tål du nog. Glöm springorna och lev livet istället ;)
 
H heimlaga skrev:
Om det verkligen finns målare som fogar såna där springor i fasader gör de naturligtvis fel.

Trådstartaren är uppenbart inte yrkesman och då är det förlåtligt att göra såna här småfel men yrkesfolk borde veta bättre
då är tusentals fasader fel behandlade enligt dig.
 
Det har hänt att jag använt fog på panelen, men det har varit i undantagsfall då jag råkat gera fodret lite snett t.ex. Att foga mellan lockläkt och panel på det sättet kommer inte fungera över tid och kan inte tänka mig att målare gör på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.