Håller på att renovera ett hus och har nu knackat bort putsen från den gammla murstocken (byggd 1936). Vi vill alltså ha teglet synligt.
Fogarna är ganska usla så alla måste fogas om.
Tegelstenarna är 10cm djupa (22x6x10)

Hur mycket måste man kraffsa ur får att få omfogningen bra?

Andra tips när jag ska foga?
Vilket bruk?
Hur undviker man att kladda bruk på stenarna runt fogarrna?
Hur gör man bäst rent det som kladdas?
Ska man prima med nått inne i fogen före murning?
 
Tjena, nu är jag bara glad amatör men jag har putsat och murat en hel del iaf (bl.a en tegelvägg med två valv :) ). Mura är ju kul! (hur jag nu kan tycka det...)

Eftersom det är dåligt i fogarna antar jag att det är ganska dåligt/poröst/gammalt bruk i fogarna (anno 1936)?

Jag hade sett till att grunda/prima ordentligt med (iaf min favorit) optiroc's primer. Mer en form av betonglim, mjukgörare med mera, men jag tycker den funkar mycket bättre än "vanlig" primer just när man håller på med bruk. Har för mig det heter "Vidhäftare", primer svenskifierat antar jag :p Finns på vit 1L flaska. Det kan bli lite lurigt här dock, får du primer på stenarna blir det måhända inte så snyggt (kommer bli glansiga märken där du kladdar med primern) :( Men om du bara kunde få in lite i fogarna vore det nog bra. Annars satsa på att vattna rikligt redan dagen innan och sen ett par slurk extra dagen ära. Suger åt sig som tusan nu när det är så pass varmt som det är och bruket brinner alldeles för fort/blir svagt (eller snarare torkar ut för fort egentligen, så att det inte kan brinna ordentligt). Får du dit primer så kan du ta det ganska lugnt med vattnandet dock.

Med hänsyn till det gamla bruket hade jag nog lagt på C-bruk.

Torka bort så mycket bruk du kan medans det fortfarande inte börjat brinna ordentligt, borde funka bra att pilla bort bruk hela dagen. Enklast är ju att torka bort det medans det är vått, för kladda kommer du göra :D

Se till att fylla fogarna ordentligt, jag hade nog försökt få i en 3cm bruk eller så iaf. Fogsleven är ju A och O, fast en sån har du kanske redan fixat. Min har dessutom lagom trevlig rundning på skaftet för att stryka fogarna med. Annars tar man vad man har, en bit elrör, rundstav eller vad som för att stryka till fogarna. Nåt i trä som kan hålla lite fukt kan vara att föredra.

Det kan ta tid att foga, har du mycket att foga så håll koll på början så det inte "brinner ifrån dig" och blir lite för hårt för att kunna få till en snygg yta. Om du skulle få för dig att försöka sleva i bruk i alla fogar för att sen gå från början och efterstryka.

Är man osäker så kan det vara bra att ha en filtbräda till hands, den kan rädda upp många situationer när man putsar väggar. Men här får du nog göra dig en egen, lite tunn skumgummi eller filt runt nånting som som har lagom rundning till fogen. Med en sådan går det att iaf hjälpligt snygga till ytor/fogar som brunnit ifrån en lite för länge.
 
Jag har försökt få svar på en ska i egen tråd men utan resultat, så jag provar här.

Om man hellre vill försöka laga fogarna istället för att foga om, t ex fylla igen borrhåll mm. Kan man då ta tex husfix, eller kommer det bli så olika färg så att det inte är värt det? Vi har en identisk situation som TS.
 
para skrev:
Håller på att renovera ett hus och har nu knackat bort putsen från den gammla murstocken (byggd 1936). Vi vill alltså ha teglet synligt.
Fogarna är ganska usla så alla måste fogas om.
Tegelstenarna är 10cm djupa (22x6x10)

Hur mycket måste man kraffsa ur får att få omfogningen bra?

Andra tips när jag ska foga?
Vilket bruk?
Hur undviker man att kladda bruk på stenarna runt fogarrna?
Hur gör man bäst rent det som kladdas?
Ska man prima med nått inne i fogen före murning?
Du behöver krafsa ut åtminstone 15mm ur fogen. sen fogar du med ngt tjusigt bruk (personligen tycker jag att vanligt putsbruk B blir snyggast). Blanda bruket länge så det blir smidigt, och applicera det i fogarna med en så kallad fogslev. Bruket bör blandas relativt torrt för att minimera slabb på stenarna. kör på en bit i taget och när bruket är torrt (tar oftast bara några minuter på gamla murverk ) går du över allt pålagt bruk med en fogsticka. detta är ett verktyg i trä som påminner om en bred smörkniv. efter du har dragit av med fogstickan så borsta av fogarna med en torr rotborste och voila! supersnygga fogar.
PS detta är inga dyra verktyg, kostar dig runt en hundralapp i bygghandeln.
 
  • Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.