Hej.
Igår kväll fogade jag mina 30x60 klinkers på vägg och allt var frid och fröjd tills i morse då min reptilhjärna fick en snilleblixt. De av fogdamm väldigt smutsiga plattorna rengjordes med en väldigt lätt fuktad svamp vilket fick till följd att smutsen drogs omkring över de ljusa fogarna. Först efter 15-20 minuter då det hade torkat såg jag att de ljusa fogarna inte var så snygga längre. Det märkliga är att jag vet att man ska använda polertrassel men ändå tog jag den fuktiga svampen. Så nu sitter jag i ett hörn i vardagsrummet med en stor strut på huvudet, och slår mig själv på tummen med en hammare samtidigt som jag funderar om man kan foga en gång till då fogen på de flesta ställena är 0,5-1mm djup? Vad säger expertisen utan strut på huvudet? Inte kul att ha smutsiga fogar i badrummet innan man ens tagit badrummet i bruk...
Har ändå en till vägg att foga under dagen så det blir bara lite merjobb.
 
Redigerat:
Nu 1 timme efter min fadäs var jag uppe igen och nu ser allt betydligt bättre ut, var nog bara fukt i fogarna... :) Nåja, lite färgskiftningar kan man se på en del ställen men där definitivt inget jag kommer att göra nåt åt. Så vad har man lärt sig av detta då? Jo, man ska inte ringa 112 INNAN man fastnat med håret i pelarborren :)
När jag lika har startat en tråd i onödan så kan jag ju lägga in en bild på eländet. Noterbart är att det är exakt samma fognyans på de vita plattorna och den gråa klinkern men då plattornas färg lurar ögat som bara den så ser fogen grå ut på de vita plattorna och nästan vit ut på klinkern. Ska även tillägga att golvet under pappen ser ut som klinkerväggen med den ljusgråa fogen. Tyvärr en nyans för ljus då vi ville ha en fog i samma färg som klinkern. Såg perfekt ut på kvällen då fogen var blöt men på morgonen därefter var den väldigt, väldigt ljus. Varför blev det då på detta sättet, jo, var på krauta och tittade på den fog som de hade på väggen med de vita plattorna och den såg ut att vara i perfekt nyans för vårt gråa klinker men som jag skrev ovan så luras ögat av färgen på plattorna så se till att ta med den platta ni ska använda till byggvaruhuset och prova denna mot fogproverna så slipper ni detta. Så nu är det bara att försöka försegla den ljusa fogen på bästa sätt och se till att tvätta smutsiga fötter innan man går in i duschen :)
Jeppe
 
  • IMG_2487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt hehe... men varför utgick du inte ifrån blandaren vid plattsättningen?
 
Så hade man kunnat göra i en perfekt värld:)
Nu satte jag golvet klart först och för att de fogarna skulle linjera med väggens så blev det så här. Ser kanske knasigt ut vid en första anblick men allt är väldigt noga utmätt. Hade jag börjat med hel platta vid duschblandaren hade jag fått 2-3 cm bit på motsatt sida och det går bort direkt. Nu har jag halv platta på båda sidor. Samma gäller kaklet, halv platta nere och ungefär halv uppe för att inte få 2-3cm bitar vid taket. Höll på i en hel dag och mätte för att allt skulle klaffa:)
Nu är förövrigt mina "misslyckade" fogar precis så ljusa som de skulle vara.
 
Redigerat:
smiler skrev:
Skönt hehe... men varför utgick du inte ifrån blandaren vid plattsättningen?
Fy. Du ställer den förbjudna frågan: Varför gjorde du inte annorlunda (i ett läge när jobbet redan är klart)? ;)
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.