Kakelfogarna i badrummet/dushen är smutsiga, missfärgade och mögelbeväxta. Men i hörnet mellan väggarna har man använt silikon som fog (antar för att väggarna skall kunna röra sig i förhållande till varandra). Denna fog är gnistrande vit! Ser fortfarande helt ny ut, ingen missfärgning/smuts alls!

Så inför ombyggnaden av badrummet så börjar jag fundera, kan man foga med silikon överallt? Mellan varenda kakelplatta?

Har aldrig hört talas om någon som gjort detta, vilket antagligen beror på att det finns mycket bra skäl emot att göra så här. :-/

Kommentarer?
 
Hör med din handlare/entreprenör om att använda "Kristallfog" istället för vanlig fog till kaklet.
Skall vara mkt bättre pga att du får mindre "håligheter" i fogen där smuts kan samlas.
:)
 
Det låter skumt. Det är ju så att silikon missfärgas efter ett tag. Jämfört med kakelfog har de en mycket kort tid då det ser fräscht ut. Jag skulle nog slänga mig på fogen med något dundermedel. Detta förutsätter ju förvissa att det är riktigt underarbete. Att silikona varenda fog i ett helt badrum tycker jag låter mer eller mindre koko.
 
Mogge skrev:
Finns väl egentligen inget som säger att man inte skulle kunna göra det...
Men, hur gammal är den fogen du har i hörnet? Sillikon har nåt antimögelmedel i sig... som räcker i två år. Tillslut blir sillikonfogar oxå skitiga och mögliga.
Sen skulle det ta evigheter att foga alla fogar med sillikon jämfört med fogmassa.
Vet inte hur gammal kaklingen är, men inte omöjligt att den är hyggligt ny, och därmed skulle antimögelmedel i så fall fortfarande kunna vara aktivt.

Sen blir det ju mycket mer jobb, det inser jag. Men tanken är mer jobb nu, mindre underhåll sen.

Skall höra mig för med några kakelsättarfirmor. Det där om kristallfog skall jag också kolla upp!
 
Vore jag dig så skulle jag låna en fogkratsch och ta bort fogen i duschen och foga om området.
 
Benno. skrev:
När flyttade ni in? Det är ganska enkelt att fräsha upp fogarna inför försäljningen genom att stryka på lite ny silikon (över mögel och annat). Har du tur har man tagit bort den gamla fogen först (utan att skada fuktspärren).

Vi har också lite mögel i fogarna mellan plattorna som man får tvätta av med Klorin ibland.
Däremot är alla mjukfogar (silicon) helt fräscha och vårt badrum blev renoverat -94.
 
Fogen andas. Silikon gör det inte. Kanske har betydelse...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.