Hejsan gott folk.
Jag ska till och foga ca 70kvm klinkers golv öppena ytor.
Ska man foga allt på samma gång eller kan man dela upp det lite? blir så mycket att foga på samtidigt.
Är det något speciellt man ska tänka på?
 
fogade häromdagen själv 25 kvm 10x10 klinker och vi var två, vi gjorde så att en fogade en sträcka som man lätt når över längs ena kanten, väntade tills det var tvättbart, cirka 15-30 minuter, sen tvättade en av klinkern från ena kanten till den andra, så fort man får plats så började vi på nästa skifte, och då var det bara att köra på utan väntetid, det tog ungefär lagom tid att tvätta "raden" innan för att det skulle vara rätt tid att tvätta nästa när den var klar. Nu la vi sjösten och där vill man ju verkligen inte att fogen ska brinna på stenen för då får man det jobbigt, så man fick vara försiktig när man tvättade stenarna. Själv skulle jag gissa att det är omöjligt att foga allt själv på en gång, du hinner inte foga klart innan det torkat för mycket (givetvis beroende på vilken fog du använder), och du får ett styvt jobb att tvätta plattorna.

I korthet, är ni två, då rekomederar jag att göra det rad för rad, är du själv, blanda fog för en "rad" foga, Tvätta. blanda nytt, foga ny rad, tvätta osv osv

Edit: det beror ju även på hur stort klinkret är, är det 30x60 blir det ju mindre fogmassa och gäår snabbare, vice versa om det är mindre
 
Redigerat:
Kanske kan vara bra med en mjukfog när golvet är så stort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.