Hej !

Jag behöver tips på hur man fogar kakel/klinker på bästa sätt.

Att foga glaserat kakel verkar enkelt då den glaserade ytan hindrar fogmassan från att fastna. Men hur är det med oglaserat klinker.

t i t a n i u m
 
Samma sak där så länge du håller fogen fuktig och torkar bort spill med en fuktig urvriden hård svamp (samma som du jämnar ut fogen med). Blir det flammiga fläckar kvar kan man ta utspädd ättiksyra för att lösa upp det. Efterskölj med vatten.
 
Använd gummiskrapa så att du får bort så mkt som möjligt från plattorna. Jobba med mindre ytor i taget så att du hinner torka bort spillet innan fogbruket brinner.
Försök håll rummet svalt om möjligt och använd kallt vatten när du blandar ihop bruket (kolla bruxen noga!) så får du några extra minuter att strula på i bästa fall.
 
Jättebra tips :)

Tack !
 
Jag har oglaserade plattor och fogningen påbörjades vid lunchtid. Jag kommer hem från jobbet vid 22-tiden och då är plattorna fortfarande inte tvättade... Ingen vill vara med om detsamma, det lovar jag. Efter väldigt mycket blod, svett, tårar och inte minst saltsyra så har jag fått någorlunda ordning på det.

Så för tusan, låt inte fogen sitta för länge... ClasseClas känns väldigt rätt!

Lycka till :)

Mvh
Thomas
 
Har just fogat klart !

Lade bara på en liten bit i taget för att efter ca: 10 minuter tvätta av med en mycket urvriden svamp.

9 m2 tog ca 2 timmar att foga.
 
Lysande :D Hoppas att allt blev riktigt bra :D :D

Mvh
Thomas
 
Med bra förberedelser och gott tålamod så behöver det inte bli så mycket extrajobb. ;)

Någonting som jag håller på att lära mig. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.