Våra hantverkare har i veckan bytt ut gamla taklister och bytt dessa mot nya av samma modell i har i rummet bredvid. Dessa blev alldeles för tunna vilket nu gör att jag har ett fult mellanrum där man ser skruvarna från innertaket. Tips på utfyllnad i dessa springor? Foga runtom?
 
  • Mellanrum mellan tak och nya taklister med synliga skruvar i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dom satt sockel som taklist? Den täcker ju inte ens springan. Är du säker på att det var snickare du hade där? Gör om gör rätt!!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
N
Det ser ut att vara foder för innerdörrar eller golvlist som skrevs ovan, som använts. Är de klara? De kanske skall foga och måla innan de är klara? Brukar kanske ändå vara bäst med taklister
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har dom satt sockel som taklist? Den täcker ju inte ens springan. Är du säker på att det var snickare du hade där? Gör om gör rätt!!
Nu har ju snickarna satt samma som i rummet brevid så hur kan det va deras fel?
Jag hade spacklat skruvskallarna och målat i taket bara.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nu har ju snickarna satt samma som i rummet brevid så hur kan det va deras fel?
Jag hade spacklat skruvskallarna och målat i taket bara.
Om inte listen täcker springan mellan tak och vägg så är det etagelägenhet. Det är liksom hela meningen med en taklist sen skiter jag i om det sitter lika i rummet intill. Nån yrkesstolthet kan man väl ändå få kräva. Och nej kunden har inte alltid rätt
 
För att förtydliga, detta rum va tidigare ett sovrum. Nu tog vi bort en vägg där och öppnade upp i anslutning till vardagsrum. I detta vardagsrum sitter det list av den typen sen innan (troligen Sen huset byggdes på 70-talet). Nu ville man knyta ihop allt och använda samma list i det som tidigare va sovrum. Så här med facit i hand kan man undra hur dom tänkte när dom lämnade det så här. Sista dagen innan semester, stressade.

Men lutar väl åt att byta list så det sitter olika i båda rummen. Kan även tilläggas att svärfar som lagt innertaket hade lite mer felmarginal då den gamla listan täckte upp hans glipor.
 
Här är en bild som visar de båda rummen.
 
  • Vardagsrum med brunt soffarrangemang, bokhylla och fönster mot uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.