Jag ska renovera lite snickerier i ett hus från 1914 och behöver lite expertråd :)

Mycket renoverades 2008 men med mycket slarv. Tex har alla dörrfoder gerats i fel vinkel. Aningen mer än 45grader vilken gör att det blir en väldigt ful springa.
Har även liknande springor på vissa fönster. Där har jag skrapat bort all lös färg men vad gör jag sen för att det ska hålla ihop så bra som möjligt när huset rör på sig. Snickeriespackel eller fog? Vilken fog i sådana fall?

Sen är det sprickor i fönsterbänkarna... Antar att snickerispackel är bäst. Eller ska man köra plastic?

Sen är har det spruckit upp nästan överallt mellan dörrfoder och vägg. Vet inte om dem använt en väldigt dålig fog eller om det bara rört på sig fruktansvärt mycket. Men vad gör man åt saket. Fogar ovanpå eller skär bort och fogar nytt?

BIfogar lite bilder.
 
  • IMG_0632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0634.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0635.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ett speciellt snickerispackel som ska motverka sprickor och så, akrylbaserat. Testa det!
 
Inledningsvis hade jag slagit i dyckerts där dörrfodrerna möter varandra för att stabilisera konstruktionen.

Latex har den nackdelen, i detta fall, att slutresultatet kan vara svårt att få bra. För mycket påförd latex går inte att slipa. Att dra ut en sträng latex och svampa den helt i nivå med träet är inte heller helt enkelt. Bästa resultatet med latex i detta fall får man om man lägger en tunn sträng som sedan arbetas ner i springa med fuktig svamp. Även om latexen inte ligger i nivå med träet så ser det i alla fall bra mycket bättre ut.

Snickerispackel har den fördelen att den kan slipas i nivå med träet. Nackdelen är att den sannolikt kommer spricka.

Kemiskt trä påminer om snickerispacklet och risken för sprickor minskar jämfört med vanligt snickerispackel.

Jag betraktar Fluggers relativt nya produkt reparationsfiller (lättviktsfiller i patron) som en hybrid av snickerispackel, kemiskt trä och latexfog. Den hade jag använt om jag var du!

Vad gäller fönsterbrädan är det svårt att bilden bedömma hur risig den är. Är den riktigt risig så hade jag mattslipad den, primat den, våtrumsspackel, fiberfilt och slutligen färg.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
tack för ideerna...

OHE skrev:
Snickerispackel har den fördelen att den kan slipas i nivå med träet. Nackdelen är att den sannolikt kommer spricka.

Kemiskt trä påminer om snickerispacklet och risken för sprickor minskar jämfört med vanligt snickerispackel.

Jag betraktar Fluggers relativt nya produkt reparationsfiller (lättviktsfiller i patron) som en hybrid av snickerispackel, kemiskt trä och latexfog. Den hade jag använt om jag var du!
Varför är risken mindre för Kemiskt trä. Det blir väl hårdare?
Ska testa reparationsfillern... tack för tipset!
 
Vet inte varför egentligen. Baserar det bara på min erfarenhet av produkterna. Kanske är det som så att produkten måste vara antingen elastisk eller mycket hård och i så fall att mellantingen inte fungerar.
 
Gammal tråd, men ändå.

Den där första bilden är (högst troligen) inte gerad i fel vinkel utan det är ett typiskt vinterfenomen som uppkommer när träet torkar (på vintern är luften väldigt torr inomhus) och således krymper. När träet krymper, på bredden, så kommer gerade vinklar som den där att krypa isär på insidan av hörnet och gå ihop på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.