Hej

Jag håller på och bygger ett gäng garderober. Mellanväggar och gavlar är gjorda i 19mm MDF. Väggarna bakom enheterna är ojämna, natursten och eller puts. Härvid uppstår även efter figursågning en mindre glipa mellan MDF och vägg enligt bifogade bilder. Avståndet mellan bakomvarande vägg och skiva är i snitt runt 5mm.

Hur skulle proffsen här på forumet fylla dessa glipor som förberedelse för målning - skulle ni latexfoga eller spackla? Riskeln för rörelse i enheterna är obefintlig så frågan gäller inte behovet av flexibilitet i skarven. Jag är intresserad av hur man får jämnast möjliga yta (=osynligast möjliga skarv).

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Såg att OHE i en gammal tråd förordade reparationsfiller. Är det ett alternativ till spackel eller fog?
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Latexfox har jag slutat med helt, enda fördelen med latexfogen är att den är billig.
Stor risk för tork och rörelsesprickor och kladdigt att jobba med.

Jag använder för det mesta tremco 054 Lim & byggfog som är trevlig att hålla på med
funkar både inne och ute och spricker inte.

Om du vill "förlänga" skivan in mot väggen så hade jag spacklat med One strike filler
klarar mindre rörelser än byggfogen men är lättare att hantera med spackeln och få till en bra finish.
 
Tack för tipsen, mycket värdefullt.

Vem tillverkar One Strike Filler / var brukar du köpa den? Låter som en produkt som skulle passa mig bra.
 
Det har gått åt många burkar i vårt hus, skönt att kunna fylla stora hål och kunna måla över samma dag
Sista åren har det bara gått åt någon enstaka burk och den har jag köpt här
http://www.bauhaus.se/one-strike-filler.html

Konsistensen ska vara som stenhårt vispad grädde, om den är torr så går det bra att droppa i lite vatten i burken och röra runt.
 
Peter2400 -

Jag känner att jag har svårt att förhålla mig till ifall One Strike Filler är rätt produkt för det jag håller på med. Skulle gärna dela dina erfarenheter.

Bakgrunden är att jag häromdagen åkte och köpte OSF för att provköra. Eftersom huvuddelen av mina behov är att fylla långa glipor (snarare än hål och gropar) köpte jag OSF på patron för att köra i sprutan och underlätta appliceringen. Efter att nu ha använt en och en halv patron har jag konstaterat att jag fortfarande tycker det är svårt att använda OSF effektivt.

Utmaningen ligger i att produkten inte bara har konsistens som hårt vispad grädde utan även samma låga vidhäftningsförmåga. Det här spelar mindre roll när man fyller håligheter med en bakvägg som man kan trycka massan mot. När man som jag fyller ganska breda glipor som inte har någon bakvägg blir den låga vidhäftningen tidvis utmanande för OSFen ramlar gärna ut som en lång mask på baksidan. En "limmigare" produkt skulle förmodligen vara bättre i det avseendet.

Du som använt OSF mycket, låter det som att jag gör några uppenbara fel eller borde jag titta på en annan produkt?
 
Synd att det inte fungerade med OSF!
Jag har alltid fyllt hål och springor som bottnar.
Kanske är bäst om du använder någon byggfog istället, om du har höga krav på slutresultatet så kan det vara lite pilligt.
 
Hej Peter!

Efter att ha kört igenom ytterligare 10 tuber OSF fick jag in snitsen. Nu blir det faktiskt riktigt bra istället. Jag har lyckats bygga ut gavlarna mot bakomliggande väggar och fått till perfekta hörn. Kontentan är att jag konverterat från OSF-skeptiker till OSF-anhängare. Fantastiskt bra produkt som jag kommer använda oftare.

För den som undrar vad tricket var kan det sammanfattas så här: Felet jag gjorde initialt var att jag behandlade OSF som en limfog och försökte lägga "lagom mycket för att det inte skall bli så smetigt". För att få OSF att fästa mot de kanter man skall foga måste man, då avståndet är "stort" (säg över 5 mm), ha mycket OSF per längdenhet. Så, nyckeln är att hålla högt tryck i sprutan och röra den långsamt. Jag upplevde att vid cirka 1 cm/sekund fick jag rätt mängd fog i hålet och att ett bra grundresultat skall se ut som hårt packad grädde från sprayburk. Därefter gör man nästan utan tryck ett lätt drag (ca 5 cm/s) med fingret längs fogen för att jämna ut. Låt torka, slipa med hörnet på kloss och 120-papper och upprepa vid behov ytterligare en gång. Sen ser det riktigt bra ut.
 
Kul att det blev bra till slut, det kan nog vara så att osf inte beter sig som man vill när man är ovan, men sen använder man det till allt.
En fuktig kökssvamp fungerar också bra att jämna till med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.