PROBLEM 1
Jag ska sätta upp renoveringstapet i ett rum med gamla papperstapeter i. Tanken är att sätta upp renoveringstapeten direkt på befintlig tapet. Jag tänkte skära loss lite tapet runt fönster och dörrkarm i kväll. Problemet är att jag kom ner till grunden, igenom ett gäng lager tapet. Jag har nu därför halvdjupa spår runt fönstren (se bilder). Min första tanke var att man kanske kan lägga en ordentlig sträng fog runt fönstret för att jämna till nivåskillnaden. Skulle det gå? Fog -->renoveringstapet-->kanske en sträng fog till. Eller ska jag spackla i spåren?
Fönster1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




PROBLEM 2
Jag har även börjat riva tapet i hallen eftersom den var lös på sina ställen. Det slutade med att merparten av tapeten åkte ner, jag kunde inte sluta riva när bit efter bit lossnade. På vissa ställen kom jag ner till grunden (mörkgrönt) och på andra ställen sitter lite gammalt spackel och tapetrester kvar. Även här ska renoveringstapet upp. Min tanke här är att gå loss med en slipkloss med grövsta möjliga sandpapper för att jämna ut. Efter det kanske jag får spackla där nivåskillnaderna är som störst. Hur mycket täcker en renoveringstapet modell styvare? Hur stora nivåskillnader tillåts?
Tapet1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut under tapeten i vardagsrummet (skar loss en liten bit för att kolla): Vägg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle välja att fylla de stora springorna med gipsbruk och spackla. Mjukfog hade jag använt, vid behov, vid målning efter det att renoveringstapeten är på plats.

Jag tror tyvärr inte att någon renoveringstapet kommer ta ojämnheterna efter den tapet du rivit bort. Om det sedan kommer synas eller inte beror på vilket ytskikt du kommer ha och hur ljuset faller på väggen. Jag tillhör dem som säkert lägger för mycket tid på struntsaker (är för noga) men å andra sidan skulle jag bli galen om jag i efterhand ser att resultatet inte blir som jag tänkt mig. Jag hade därför bredspacklat hela väggen (eller betalat någon att göra det).
 
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.