Tjena. Har läst en hel del på forumet och tänkte att det var dags att registrera mig.
Jag behöver nämligen lite tips/råd.

nyrenoverat kök, vi hade hjälp av en kille som satte upp mosaiken och fogade. Han gjorde ett riktigt bra jobb. Däremot så är det några mm-gluggar på sidorna mot väggarna. Väggarna är inte helt raka kan jag säga. Så planen var att dra lite svart silikon (svart bänkskiva) på sidorna mot respektive vägg.

Jag läste lite om att man bör maskera osv, vilket jag gjorde. Men när jag drog ut efteråt så blev det ojämnt. Ungefär samma linjära karaktär som ett stormande hav...

så.. Hur gör jag nu. Tyvärr har jag ingen tillgång till tidsmaskin heller. Pilla bort allt och börja om? Väggen är vit med, så den lär behöva målas.

Tips och tricks? Ska man kanske ta någon fog istället som man kan måla över?

Hur långt upp på väggen ska man gå normalt?

värdelöst när det inte går bra...
 
En bild hade hjälpt.

Men om det "bara" är så att fogen är ojämn, så kanske du kan bredda fogen en aning och lägga på lite till ovanpå. Men om det fäster på den redan härdade fogen är jag osäker på, det får du kolla först.

Eller så tar du ett rakblad och skär bort, det hade jag gjort. Det är enkelt och går på ett par minuter, var försiktig bara så du inte skär eller repar något du inte vill.

Sedan maskerar du, lägger ut fog så det räcker, tar en glasspinne doppad i lite tvålvatten och drar av fogen med en jämn och kontrollerad hastighet, håll glasspinnen i 90 grader mot fogen när du drar. Så får du en jämn och fin fog. Fogen bör gå lika mycket upp på väggen som den går ut från väggen, dvs lika stor åt båda hållen så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.