Trästolpe står i cementgrund med omgivande gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpe av trä monterad i betong, omgiven av gräs och jord, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaketstolpe vid betongkant omgiven av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej.
Byter plankstolpe där det tidigare har grävts en grop, stolpe ned och fyll med bruk.

Jag har nu borrat ur stolphålet.

Mina tryckta 95x95 stolpar har ca 5 mm glapp runt om.

Finns det någon bra kemprodukt typ fogmassa som fixar betong/trä/vinter?

Jag kommer även att montera en stolpsko.

Bilderna visar när jag lutar stolpen i olika riktningar för att få en uppfattning av avståndet plint/klump.



Tack på förhand,
Jörgen
 
Nej. En trästolpe, tryckt eller ej, som gjuts ner i betong kommer att få en orimligt kort livslängd. Den ruttnar. Vilket jag antar att du noterat eftersom du tänker byta stolpe. Lösningen är att även byta tillvägagångssätt:
Ta bort stolpen. Blanda till bruk av någon sort du ändå har hemma. Fyll hålet. Stick ner stolpskons järn i bruket och låt härda. Skruva fast stolpen i stolpskon.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Jag får nog hålla med, sluta med trä och övergå till galvat stål eller något annat motståndskraftigt en decimeter över markytan. Trä får kort livslängd under jord.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
M
Som tidigare talare, det är helt felaktigt tillvägagångsätt! Gjut fast en stolpsko i hålet så stolpen hamnar några cm ovan marknivå.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Ok! Tack för er input. Kan dock konstatera att stolparna är i prima skick under och i betongen. Suttit sedan 1970.

någon som har tips på järn som får plats i 100x100 hål? Tänker att de kanske inte bör sitta vid hålkant men måste vara vinklade för att möta 95x95.

Inte jätteintresserad av skon med bara ett armeringsjärn i centrum nedåt. Känns som det kommer vibrera loss med tiden. Eller?
Tack,
J
 
Kan tillägga att planket är 2,60 m högt.
J
 
Två rejäla plintjärn funkar bättre på ett högt plank. Stolpskor är inget vidare på att ta upp vridlaster.

sen finns det ju olika klassning på tryckt, och det finns dom som klarar sig länge i mark.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Två rejäla plintjärn funkar bättre på ett högt plank. Stolpskor är inget vidare på att ta upp vridlaster.

sen finns det ju olika klassning på tryckt, och det finns dom som klarar sig länge i mark.
Tror också på plintjärn, men det fungerar svårt då de hamnar vid hålets kant. Skulle behöva böjda sådana.
J
 
Dom går att bocka med skruvstycke och handslägga. Har själv gjort det när jag murat naturstenmur med plank på. Då är stenarna ofta i vägen.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
K
Om du vill göra det enkelt för dig så använder du ankarmassa. Blir ju stenhårt när det härdar. Det tätar till ganska bra också om du lägger det runtom stolpen högst upp. Stoppar regnvattnet från att rinna ner i hålet. Ankarmassa är ju inte så billigt, det är en av få saker jag handlar på Biltema, deras ankarmassa verkar faktiskt funka bra. Men som andra har påpekat redan, själva konstruktionen är ju kanske inte optimal, stolpen lär vara blöt/fuktig i botten hela tiden. Men om du inte har allt för många stolpar att göra hade jag iaf tagit ankarmassa och använt det som fyllnadsmedel.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hej.
Körde in till Biltema för att få koll på lite olika lösningar. Vad tror ni om nedan?

Metallstöd och bult på granitgolv, konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolphållare som skruvas ned i bentongklumpen samt i sida stolpe. Galvat järn som försänks in i stolpen och gjuts in hålet i klumpen. Behöver i detta fall hitta galvade järn.

Metallfäste på golv, Multibond tub, byggarbetsplats eller reparation, neutral bakgrund med kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolphållare öppnas upp nedtill och stolpen löper igenom och ner i betongklumpen. Fylls med multibond eller ankarmassa. Stolphållare skruvas i betong samt stolpe.

En metallskräp på ett granitgolv, uppifrånvy, verktyg för avfallshantering, enkel konstruktion, praktiskt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpsko gjutes in och stolpe skruvas. Jag är tveksam till vind på 2,6 m plank. Gjuta fullt och sedan borra samt ankarmassa för järn?

Två metallkrokar på granitgolv, liknar verktyg eller underdelar av något större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bocka och gjuta in plintjärn. Stolpe skruvas.

/J
 
Vitsen med plintjärnen är att du får skruvar/bultar längre från ändträt och med längre avstånd. Har ingen erfarenhet av Biltemas, men desto längre desto bättre. Allra bäst blir det om du kan få till det med genomgående bult/gängstång.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Funderar lite vidare på alternativ 2. Finns det stolphållare utan botten, dvs genomgående?

/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Funderar lite vidare på alternativ 2. Finns det stolphållare utan botten, dvs genomgående?

/J
"Fyrkantsprofil"
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Låter som att du funderar på att återanvända hålet och stoppa ned stolpen trots allt.

Tänk på att de stolpar som satt där sedan 70-talet dessutom var impregnerade på 70-talet
Då var helt andra medel tillåtna, som gav *betydligt* längre livslängd åt trät.
Om du försöker upprepa det med en stolpe du köpt nu kommer du bli väldigt besviken inom kort.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.