Hej,

Vi har en altan med klinker där fogen spruckit och vatten riskerar att rinna ner till grannen som bor under. Klinkerplattorna lades våren 2010 och efter första vintern har nu fogen spruckit och stora bitar lossnar. Kan det vara så att byggarna lagt badrums fog?

Måste man bryta upp och lägga nytt?

Tacksam för svar!
 
"-altanen är byggd enligt reglerna och rätt normer (tror jag) med spånplatta som är täckt av gummimatta med lim på och sedan fix plattor och fog."
 
Rätta mig om jag har fel, men är det inte gummimattan som är ditt "tätskikt"? Fogen är väl inte tät ens när den är hel?
 
Jo, så har jag också läst mig till nu.

Då antar jag att dem är mer en estetisk fråga, det ser ju ganska taskigt ut, som det är nu. Byggnaden lever och rör på sig, inte minst när de bygger "city-tunneln" under stan, men Alla fogar är spruckna och lossnar om man pillar lite.

Fråga 1) Kan det vara badrumsfog man har använt som inte tål minusgrader?

Fråga 2) Bryter man upp och gör om, eller kan man lägga ny fog ovanifrån (vad säger normen/reglerna)?
 
Fogen lägger du ju alltid dit sist, efter att plattorna satts dit med fixet, så måste det göras om så går det ju att skrapa bort fogen i alla skarvarna och sedan sätta ny. Frågan är ju bara hur länge det kommer att hålla om allt håller på och rör på sig. Är ju möjligt att det är minusgraderna kombinerat med vatten i fogen som lett till skadorna, men om underlaget rör på sig och flexar så kan ju det också vara orsaken till sprickorna.
 
Tack Taken,

Vad jag menade var att det kanske vore En spricka, En längd om det handlade om rörelse i byggnaden. Eftersom fogen är lika dålig överallt tror jag snarare att det möjligen funnits vatten i fogen och minusgrader som gjort att allt flisar sig idag.

Bra synpunkt!

Bra poäng även att man ändå lägger fogen sist. Då blir det nog lättare att knacka bort den gamla fogen och lägga ny.
 
Att lägga klinkers på en gummimatta ovanpå en spånskiva
Utomhus låter inte som en bra ide, den konstruktionen fungerar väl
inte ens inomhus i en torr miljö!?
 
Håller med Peter2400. Jag är absolut ingen mästare på detta, men rent logiskt bör ju spånplatta+gummimatta vara ett utmärkt recept på ett mjukt och rörligt underlag. Klinker måste väl läggas på ett stumt underlag?
 
Peter2400 skrev:
Att lägga klinkers på en gummimatta ovanpå en spånskiva
Utomhus låter inte som en bra ide, den konstruktionen fungerar väl
inte ens inomhus i en torr miljö!?
Nä det låter riktigt knasigt om konstruktionen verkligen ser ut så.
 
Nja, gummimatta var väl missvisande, mer som en film, vet inte vad det kan heta men det var en svart på ena sidan och grå på andra sidan som de sedan la nått lim ovan på. Stumm som inte orsakade rörlighet. Måste ha varit temperaturen som gjort att alla fogar frasat sönder.
 
Men "filmen" ligger väl inte på en spånskiva?
 
Osäker på vad filmen lades på, såg inte uppbyggnadens alla etapper. Men oavsett så tror jag inte den orsakade felet med fogen.

frågan är om detta är vanligt? Händer det att man ibland har vatten kvar i blandningen som sedan spricker när det blir minus grader? Borde man ha silikonbaserad fog utomhus? Den som finns nu är som fix, alltså som betong och smular liksom sönder. Borde den inte vara mer elastisk?
 
Fogen suger ju till viss del åt sig vatten när det kommer vatten på ytan, och detta torkar sedan upp med tiden (samma sak i badrum), och om den är blöt när frosten kommer så kan jag mycket väl förstå om den spricker upp. Samma gäller ju också klinkerplattorna, man måste ju ha frostsäkert klinker om man ska använda den i en sådan användning som din. Däremot vet jag inte hur man brukar hantera fogen när man gör sådant för utomhusbruk i minusgrader men någon här har säkert koll på det :)
 
Tack Taken,

Ja, det låter faktisk som en naturlig förklaring. Att fogen släpper igenom en del vatten och går helt enkelt sönder om det hinner frysa innan det torkar upp.

Klinker plattorna är frost tåliga, det var vi noga med att kolla. Men problemet med fogen borde ju vara känt sedan innan. Detta måste ju ha hänt tidigare. Det måste ju finnas en fog som klarar utomhusbruk?!!
 
SVAR:

Har pratat med en del plattsättare nu;

Det är inte ovanligt att man använder samma fog i badrummet som på altanen, förutsatt att det är en bra fog, ett bra märke ska klara utomhusklimat. Alltså ska de fina/dyra/bra märkena klara detta, tydligen. Alla fogar släpper igenom en del vatten, de bra håller vid minusgrader, dåliga (som min) eller gamla (+5 - 10år) kan spricka. Då får man använda en "fog kratsa"för att kratsa fogen (ta bort den gamla utan att nudda/förstöra tätskiktet). Det räcker att ta bort hälften så att man kan lägga ny ovanpå, just för att det mest handlar om utseende snarare än funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.