Hej!

Jag har haft en målare hos mig som tapetserat med ett ojämnt skärningsresultat mot list. Vid dörrfodret har det dessutom skurits bort så mycket tapet (på vissa ställen går inte ens en millimeter över kanten) att det omöjligt går att få till den där skarpa kanten (eller ens en okej sådan i mina ögon). Nu undrar jag vad ni anser om idén att lägga en tunn fog runt fodret som sedan målas i vitt för att smälta in i fodret/listen? Är det normalt förfarande och hur ser det ut estetiskt om man inte gör likadant med golvlisterna?

Mot överskåp i köket tänkte jag (låta en målare) fixa det, borde väl fungera även med dörrfoder... eller?

Det handlar om non-woven tapet.

Hjälp mig!
 
S
skall göras om det ser så jävligt ut
 
H
funderarensthlm skrev:
Hej!

Jag har haft en målare hos mig som tapetserat med ett ojämnt skärningsresultat mot list. Vid dörrfodret har det dessutom skurits bort så mycket tapet (på vissa ställen går inte ens en millimeter över kanten) att det omöjligt går att få till den där skarpa kanten (eller ens en okej sådan i mina ögon). Nu undrar jag vad ni anser om idén att lägga en tunn fog runt fodret som sedan målas i vitt för att smälta in i fodret/listen? Är det normalt förfarande och hur ser det ut estetiskt om man inte gör likadant med golvlisterna?

Mot överskåp i köket tänkte jag (låta en målare) fixa det, borde väl fungera även med dörrfoder... eller?

Det handlar om non-woven tapet.

Hjälp mig!
absolut lägg en vit fog runt fodret, blir absolut godkänt.
de är den vanligaste lösningen och sker i princip alltid bland entreprenörer
 
Beror nog på vilken entreprenör man anlitar hos mig skulle han åka ut normalt låter man tapeten gå upp en bit på fodret. Vit fog är en nödlösning men lär funka i det här fallet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H
smurfen72 skrev:
Beror nog på vilken entreprenör man anlitar hos mig skulle han åka ut normalt låter man tapeten gå upp en bit på fodret. Vit fog är en nödlösning men lär funka i det här fallet.
vitfog är ingen nödlösning det är en lösning som ingen besiktningsman i sverige skulle klanka ner på då kan du inte heller göra de.
eller självklart har du rätt att göra de men du måste fortfarande betala för arbetet
 
S
hul skrev:
vitfog är ingen nödlösning det är en lösning som ingen besiktningsman i sverige skulle klanka ner på då kan du inte heller göra de.
eller självklart har du rätt att göra de men du måste fortfarande betala för arbetet
all vitfog är nödlösning. speciellt när det är tapetserat och skall fogas efter
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag kan klanka ner på det därför att det ser inte lika bra ut som att låta tapeten gå en bit upp på fodret och vid nästa tapetsering ska fogen tas bort vilket inte brukar vara så enkelt. Klart jag skulle betala för jobbet men jag skulle inte anlita den målaren igen och inte heller rekommendera han till andra.
 
  • Gilla
linev
  • Laddar…
H
SBH skrev:
all vitfog är nödlösning. speciellt när det är tapetserat och skall fogas efter
absolut inte, många byggherrar efterfrågar till och med fog kring foder/lister samt passbitar.
skrivs även i ramen ibland
 
Hej igen och tack för svaren.

Det låter betryggande att höra att en fog skulle kunna funka. Ännu har jag dock inte gjort något. Skulle först vilja höra er inställning till hur ojämn en tapetkant kan vara och ändå vara acceptabel? Förstår att det är relativt och svårt att sätta ord på men om man säger så här... är viss vågighet och olika längd på kanten som sticker ut på sockel/foder ändå okej? Det värsta området för mig är längst ner på fodret (på båda sidor). Här är kanten så gott som obefintlig och det lilla som är ojämnt och svängigt. Men tack och lov är det inte i ögonhöjd iaf. Frågan är nu vad som är bäst. Släppa och gå vidare eller lägga fog? Vilket ger bäst eller minst dåligt intryck för ögat?
 
Om man sätter fodren efter tapeten kan jag köpa att man använder vit fog men tapetserar man efter bör kan kunna hantera kniven så pass så det inte behöver fogas.
 
Borde finnas en funktion på det här forumet att nån annan skrivit i tråden medans jag håller på och skriver svaret så funkar det på andra forum nu blir det bara tokigt.
 
Närbild av en vägg möter en dörrkarm med synliga mindre skador och en glipa som kan behöva fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på där en vit dörrkarm möter en grå textilvägg, med en synlig springa och ojämn kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder på de områden som jag stör mig mest på. Det kan vara lite svårt att se och skapa sig en bra uppfattning men ger ändå en fingervisning. Hur illa tycker ni att det är? Är det fog som gäller?
 
Jag ser iof dåligt men för mig ser det ut som att tapeten går ut på fodret. Visst lite vågig kant men inte ser det så illa ut på bilden.. OM tapeten går över fodret kanske du kan skära rakt, blöt tapeten lite så går det att dra bort det du skär bort.
 
Jag tror att det blir svårt. Tapeten går mycket knappt upp mot fodret. Bilderna är inte riktigt rättvisande. Vad anser du om fog? Att måla en fog mot tapet känns svårt. Kan man hoppa över det momentet? Jag tänker på ev. gulning och tilldragande av damm... eller ska man bara acceptera situationen med en ojämn och fult skuren kant? Det är ju ändå som värst i höjden knäna och neråt.
 
Om fog skulle funka (utan övermålning), ska man då foga hela väggen? Alltså inte bara foder utan också golvsocklar. För ett enhetligt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.