Vi har en mindre uteplats med plattor (av betong, med sjösten) som lades för kanske sju år sedan. Den gjordes på ett OK sätt med plast, fiberduk, grus under och sedan sand nerborstad mellan plattorna. Men rätt varierande avstånd mellan plattorna. Och det skulle väl byggts upp lite mer för att förbättra avrinningen, om vattnet inte hinner rinna rakt ner genom gruset.

I alla fall, nu har så mycket damm/jord/frön trängt ner i skarvarna att det blir relativt mycket ogräs att ta bort hela tiden. Frugan har några bekanta som för ett par år sedan lade i vanlig murbetong i skarvarna, och är nöjda.

Vad tycker ni? Nu när jag tog bort ogräset så drog jag ju om möjligt upp allt, med rötter och jord. Så mitt huvudalternativ är att bara köpa lite sand och fylla i, samt ogräsättika för att sedan hålla efter ogräset. Något mer man kan försvåra för ogräset med?

Min frus "huvudspår" är då "Solid Mura", eller vad det heter. Det är ju enkelt att fylla i betong, men jag kan anta att det är vissa problem när en rätt dyr produkt som Starka Hårdfog har en marknad. Jag kan tänka mig när det börjar tina efter en riktigt kall vinter, eller när vatnnet ska rinan bort efter ett skyfall - men har ni någon info här?
 
Det finns nån speciell giftsand(nåja, så farligt är det inte) som har ett högt Ph värde (basiskt) som växtligheten inte trivs att vara i. Kan nog köpas på de flesta bygg/trädgårds affärer.
 
OK, tack, ska kolla.
 
Händig skrev:
Detta kanske kan vara ett alternativ till "giftsand": [länk]
Se där.:) Tack för den länken. Det var nog den jag tänkte på. Dom säger t.o.m. i filmen att den har högt pH värde.
 
  • Gilla
SpikeyLee
  • Laddar…
Tack, ska läsa om det - sedan är ju grejen att någon affär ska ha det också, i en vettig förpackningsstorlek... BauHaus kunde ju ta hem Starka Hårdfog, men 25kg och närmare 600 kr, men det är ju en liten uteplats - kanske 10kg skulle gå åt. Något annat alternativ sade man sig inte ha alls, men kanske Plantagen har.
 
Ja, jag Googlade fram K-Rauta, ska se om de har på lager. Tack för hjälpen.
 
Det måste väl vara trevligare att lägga om plattorna. Gör ren kanterna och lägg dem tätt ihop.
 
  • 8 nya bilder 076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ligger rätt så tätt redan, men det kan alltid komma ner lite jord/damm emellan, kanterna är också lite fasade. Att lägga dem tätare skulle också kräva kanske 1/8-1/12 sten längs kanten för att fylla utrymmet - och jag har inte sett den plattsorten i affärerna senaste åren.

Var och snackade med dem på K-Rauta om Danfogsand, de trodde ärligt inte så mycket på den om man inte lade om plattorna från början och på så sätt fick bort absolut allt som nu är i fogarna. Tanken var ju att det skulle bli *mindre* arbete än att som nu rensa ogräs ett par gånger om året...

Jag sprejade på "Dubbelverkande Ogräsättika" på gångens skarvar, de är inte rensade ännu. Tio minuter senare började det regna.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
"om man inte la om plattorna och fick bort allt i fogarna"

Ok, mycke arbete några timmar för omläggning, betydligt mindre arbete senare, och snyggare!

per
 
Med tanke på tiden sedan läggningen så rekommenderar jag också omläggning.
Använd sedan stenmjöl för fogning, och så ogräsättika två gånger per säsong.
 
Om Du lägger noggrant behövs inget stenmjöl. På min bild finns ingen fogning, det är tätt.

Och oss emellan, jag använde sopgrus från gatan då jag lade mina plattor, och i det växer inget. Tillåtet eller inte, vet ej.

Hoppas Tommypeters läser!

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.