Vår brf bytte gemensamt alla fönster förra året, i badrummet byttes det gamla träfönstret mot ett nytt med någon slags plåt (aluminium antar jag?).

Runt fönstret har de satt någon typ av "mjukfog". Vad jag har fått lära mig (möjligen felaktigt) ska man i kök och badrum ha en sådan som är resistent mot olika typer av påväxt från mikroorganismer. Vad som gäller för fönster har jag ingen aning om, det kanske är andra saker som är viktiga.

Hur som helst har det kommit en hel del duschvatten mot detta så att det har blivit stående i vatten. Den övriga mjukfogen som bara sitter mellan kakel och kakel så att säga, är helt fine. Den "nya" har tydliga märken av mögel som inte går bort. (Klorin + skrubbning).

Förutom det har de trevliga hantverkarna sannolikt försökt efterlikna jobbet en femåring hade gjort när de har jämnat ut det. Det varierar lite elegant i tjocklek från 2mm till 2cm på sina ställen.

Det jag funderar på är alltså:
1. Ta bort den gamla.
2. Göra rent skiten.
3. Sätta dit ny fog som inte blir kass, matchar den övriga i färg, och som blir snyggt satt.

Då är frågan helt enkelt: Kan jag göra det eller är det något speciellt som gäller avseende fönster? Vad vore i så fall en lämplig fog?
Jag har lite gammalt jag använde när jag kaklade om köket, som jag tror ska passa bra i färgen, men är det ok att använda det mot ett fönster?

(PS: Ev. kommentarer om att vi borde ha det rent istället kan ni ta med min sambo. Och det påverkar inte det faktum att den matchar dåligt i färgen och ser förjävlig ut.)
 
Köp en ny tub våtrumssilicon och ta bort det gamla skiten så gott det går, om du vill finns det siliconlösare (om det är silicon dom använt).
 
M
Borde väl funka med vanlig våtrumsssilikon.

När du skrapar bort det gamla så var lite försiktig så du inte skär hål i tätskiktet bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.