Vet inte om det passar i denna grupp, men jag testar.

Har ett kallgarage med lite halvsunkiga gipsväggar. Jag ska byta ut dem.. har gått 30 år sen dess då slask och allt möjligt blött på betonggolvet har fått gipset att se sunkig ut. Det finns en sorts.... gummiaktig fog som ligger mellan golv och vägg. Vad är det för något och vad kallas det för?

Har kollat på Bauhus och frågat de halv-kunniga människor och försökte sälja på mig tuber... (O_O)... behöver ca 10 tuber då och då blir det dyrt. det måste finnas något annat.


2016-04-01 07-36-00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gå igenom surplus avdelningarna på större varuhus så kanske du kan hitta billigt klinkers att sko nederdelen på väggen. Lite dyrare kanske men du gör det bara en gång istället.
 
Varför inte golvlister av enkel sort som är enkla att måla eller byta om de blir slitna.
 
Har tänkt på klinkers också, men golvet är så ojämnt, värsta berg och dalbana. Tror inte det är möjligt just nu. Utan tänker behandla och måla betonggolvet istället.

Golvlister... som trä? Golvet är ojämnt och det samlas massa smältvatten mot väggen. Har inga planer på att flytta en del tunga hyllor bara för att byta listerna varje år. Good tanke om
Den där gummifogen verkar hjälpa till att hålla vatten borta från gipset... dvs inta avdunstar rakt under gipset. Grannen har slitit bort sin och efter några år har gipset börjat smulas sönder. Sen stör jag på att det är ett mellanrum golv och gips. (-_-).

Goda tankar, men inte svaret på min fråga.
 
Har du någon golvbrunn i garaget? Flytspackla golvet med rätt fall, sätt lister och foga längst ner mot golv om det är ojämt så ev fukt/vatten inte kommer åt listerna.
 
när det gäller grundfrågan så kan du nog ta billigast möjliga fog, det behöver inte vara nå märkvärdigt. Inte latex då men de flesta har typ vanlig grå fog för allmän tätning utomhus. Byggmax har billigt.
 
Antingen portfirman.se som har såna lister som på bilden eller http://www.kuntze.se/produkter
Men om jag var du skulle jag byta ut gibs skivorna mot träpanel eller råspont som tål bättre fukt. Paneller eller skivor ska ha typ 1 cm avstånd från golvet å att de inte suger upp fukt.
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att fogen är där för att hindra vatten från att rinna in under väggen (eller träregel på golvet)?

Någon gummibaserad tätmassa (för t.ex. ventilation) borde fungera. Ett annat alternativ kan vara butylband och lite Klisterasfalt... Även butylmassa kunde fungera om det inte blir för mjukt...
 
Jonatan79 skrev:
Har du någon golvbrunn i garaget? Flytspackla golvet med rätt fall, sätt lister och foga längst ner mot golv om det är ojämt så ev fukt/vatten inte kommer åt listerna.

Ingen golvbrunn =(. Det samlas pölar lite här och där i garaget. Även pölar mot väggarna.
 
anders07 skrev:
Jag antar att fogen är där för att hindra vatten från att rinna in under väggen (eller träregel på golvet)?

Någon gummibaserad tätmassa (för t.ex. ventilation) borde fungera. Ett annat alternativ kan vara butylband och lite Klisterasfalt... Även butylmassa kunde fungera om det inte blir för mjukt...
Jag antar det... Dock är konstruktionen 34 år gammal. Det är ett garage i länga. Jag är så disciplinerad att skrapa vatten och snö från kärran, men det är inte grannen så hans vatten rinner in på min sidan... Ser ut som ett läckage from diskmaskin.

Ska kolla upp massorna. Kanske bara dumt att lägga en fog där...det är bara rent kosmetik samt spekulation om att gipset smulas sönder om ingen fog läggs där.
 
Som någon annan sa här så skulle ju skivor som tål fukt vara bättre än gips (som dessutom är väldigt ömtåligt).

Om du får in vatten från grannen så är det ju bättre att låta det vara öppet så det kan torka bättre i väggen om den är av trä.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.