Hej,

Har nyss köpt hus och i badrummet är fogen sliten runt golvbrunnen. Är det något jag behöver vara orolig för? Vad bör jag göra?

Mvh Anders

Bild på en rund golvbrunn omgiven av slitna fogar på ett kaklat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten fog runt en golvbrunn i badrum, med synliga sprickor och skador på fogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en silikonfog. Beroende på kvalitet kan de släppa med tiden. Hade det varit fogmassa som lossnade hade jag blivit mer orolig då det kan vara tecken på att den aldrig får torka. Tex pga att tätskiktet/kransen i brunnen är felaktigt monterat.
 
Vad ska jag göra åt silikonfogen då? Lägga på ny ?
 
Svennebananen Svennebananen skrev:
Vad ska jag göra åt silikonfogen då? Lägga på ny ?
Det skulle jag gjort. Skrapa bort den gamla, kan vara lite kinkigt, men om den släpper av sig själv så kanske den inte sitter så hårt. Se till att få bort så mycket som möjligt, så inte den nya släpper underifrån. Sedan är det bara att maskeringstejpa och köra på med ett silikon som är avsett för ändamålet.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
T
Nej, nej,nej.......där ska INTE vara någon silikon runt slukristen/klinkerramen utan endast vanlig hård fog.
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som det har varit vanlig hårdfog, och sen har man lagt i silicon för att dölja att det har släppt, egentligen är det mest en utseendegrej, men hårdfogen kan ha släppt för att brunnen rör på sig när man trampar på den, är det träbjälklag?
 
T tank77 skrev:
Nej, nej,nej.......där ska INTE vara någon silikon runt slukristen/klinkerramen utan endast vanlig hård fog.
Kan jag komplettera med mer hårdfog där det saknas ?
 
P Plutus skrev:
Det ser ut som det har varit vanlig hårdfog, och sen har man lagt i silicon för att dölja att det har släppt, egentligen är det mest en utseendegrej, men hårdfogen kan ha släppt för att brunnen rör på sig när man trampar på den, är det träbjälklag?
Det är inte trebjälklag
 
Då får vi väl anta att brunnen sitter fast och då behöver du egentligen inte göra något, vattnet rinner igenom sprickorna och följer tätskiktet ner i brunnen. Börjar du kratsa ur fogen så ökar risken att du skadar tätskiktet
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Jag hade tagit bort silikonen och lite av hårdfogen några millimeter, tätskiktet ligger under kakel och slukristen. Så risken att skada tätskikt är minimal/obefintlig om du gör det på rätt sätt och kontroller att inte komma djupare än max 5 mm. Sedan ny hårdfog så blir det bra och snyggt.
Dåliga fogar gör att det samlas skit och ser tråkigt ut.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.