Hej!

Jag och min sambo har renoverat vår dusch efter en vattenläcka som uppstod i fastigheten. Det var en del tjafs fram och tillbaka angående plattsättningen (ojämn fog, smuts i fogen, vassa kanter mellan klinker och väggkakel etc.) då vi upplevde att det var slarvigt gjort.

Nu har vi efter en månads användning upptäckt att det börjat lossna fog runt brunnen samt att brunnen i sig sitter så långt bak mot väggkaklet att det överlappar bakkanten där det nu är en glipa där det varken sitter fog eller silikon. Vattenretention uppstår i glipan och vi blir förstås oroliga för att detta i sig ska orsaka ytterligare en vattenskada. I tillägg till detta är det estetiska problem med fogarna p.g.a. de sannolikt blandat fogfärger när de fixade till smutsen i fogarna efter att vi först klagade.

Visst ska fog aldrig börja lossna? Det tyder väl på att klinkern rör på sig? Ska brunnen sitta så långt mot bakkant?

Finns det någon plattsättare här som kan hjälpa oss att titta på bifogade bilder? Vi ska träffa byggaren nästa vecka och det vore skönt att inte bara ha våra egna tankar att gå efter.

Stort tack på förhand!
 
  • Nylagd grå klinkergolv med synliga problem som lossande fog vid brunnen och dålig passning mot väggkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på duschgolv med mörkt klinker och metallgaller över brunn, synliga fogproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av golvbrunn med lossande fog och glipa mellan brunnen och väggkaklet i en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dåligt utförd duschplattsättning med lossnande fog och synlig glipa vid brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För snålt med fog gissar jag, på med nytt där det saknas så blir det bra.Tätskikt klarar vatten där.
 
Ok, och att det redan lossnar vid brunnen? Det kan inte vara acceptabelt att det ser ut så här efter en månad? Något måste vara såligt utfört tänker vi.
 
Kanske inte, luft under som gjort det instabilt
 
Vad är en rimlig åtgärd? Oavsett vad som är under känns det inte som att det är så enkelt som att bara fylla på. Det som gör det instabilt lär väl bli kvar?
 
Det behöver inte vara instabilt. Sitter golvbrunnen fast ordentligt? Sitter alla plattor ordentligt?
 
Nu är det så att den ramen som gallret ligger på ligger löst jämfört med "vanliga" brunnars ramar som fästs i kakelfix.
Detta gör ju att den rör sig på ett annat sätt och då kan det spricka i fogarna och lossna,, speciellt om man inte lycktas få ner rejält med fogbruk där.
Ramen ligger som sagt löst och väggplattorna ovanpå denna.
Av den anledningen kan man inte få in fog där så det ser likadant ut hos mig men vad är problemet med det ?
Hos mig ser man det inte om inte man ligger ner och jag brukar stå i duschen ;)
Hellre en glipa än att kleta dit äcklig silikon.
Tätskiktet är ju liksom inte varken fog eller silikon utan det ligger ju under plattorna.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Frår man sätta en brunn så nära väggen? Vet andra med liknande brunn har problem just med dessa regler (måste sitta längre ut).

Sen är ju inte fog något tätskickt så klart :) men är det smart att ha öppet rakt in till tätskiktet?
 
B Broken arrow skrev:
Frår man sätta en brunn så nära väggen? Vet andra med liknande brunn har problem just med dessa regler (måste sitta längre ut).

Sen är ju inte fog något tätskickt så klart :) men är det smart att ha öppet rakt in till tätskiktet?
Dessa brunnar är ju gjorda just för att sitta dikt an mot väggen och skruvas ju dessutom fast i väggen vid montering så det blir lite svårt att flytta ut den "längre ut" som du skriver. ;)

Om du med "öppet rakt in till tätskiktet" menar den lilla springan vid brunnen så kan ju det kvitta för tätskiktets skull men givetvis är det ju ställen där det kan samlas smuts som är svår att få bort vilket inte är bra.
Dock har jag själv hellre valt det än en silikon som möglar och blir äcklig. :)
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Det finns en risk att ha öppet direkt mot tätskiktet: någon kan få för sig att städa övernitiskt och t ex skrapa bort smuts med en kökskniv eller liknande, och råka punktera tätskiktet.
 
  • Gilla
ali01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.