Vad bör en fönstermontering gå på?
6 Fönster, lättåtkomliga från marken
 
Energihem tar ca 16000kr/ fönster efter rotavdrag, då ingår ett pvc fönster och allt nödvändigt material inv och utv. Mockfjärd en aning dyrare med då ett trä/alu fönster
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
S sevenfifty skrev:
Energihem tar ca 16000kr/ fönster efter rotavdrag, då ingår ett pvc fönster och allt nödvändigt material inv och utv. Mockfjärd en aning dyrare med då ett trä/alu fönster
16 000 per fönster?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
16 000 per fönster?
Du läste rätt
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Jag hade något företag hos mig som lämnade offert på mina 17 fönster, alla på markplan.

Ungefär 230.000kr för PVC, 360.000kr för alu/trä.

13500-21000 kr/st alltså.
 
Men TS frågar väl efter montaget ? Inte kostnaden för fönster och montage

Men kostnaden för montage skiljer sig väl också beroende på vad det är för fasad. Trä är ju avsevärt enklare än puts/tegel och om det ingår att åtgärda eventuella puttssläpp m.m
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men TS frågar väl efter montaget ? Inte kostnaden för fönster och montage

Men kostnaden för montage skiljer sig väl också beroende på vad det är för fasad. Trä är ju avsevärt enklare än puts/tegel och om det ingår att åtgärda eventuella puttssläpp m.m
Det blir ju lite av en "hur långt är ett snöre" - fråga, det bästa är ju att ta ut några företag och be om ett prisförslag...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det blir ju lite av en "hur långt är ett snöre" - fråga, det bästa är ju att ta ut några företag och be om ett prisförslag...
Precis, och ska man då också blanda in fönster och fönstermärke, fönstertyp, fönsterfärg etc. Så blir frågan/Svaren helt orelevanta.
 
Runt 10K per fönster borde man lätt hitta.
Bytte 12 fönster + 2 altandörrar tot 140K. NorDan träfönster.
 
Med dagens timpriser sticker det klart iväg.

Men har man inte tummen mitt i handen kan man ju alltid köpa dem på Hemfint och montera själv.
 
Arbetskostnaden vid vårt fönsterbyte blev 4 846:- / fönster och balkongdörr före ROT.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för intresset med många synpunkter.
Detta gäller 6 standardfönster storlek 9x10 modul i markplan och träfasad, dvs sannolikt det mest enkla man kan tänka sig. Ev ruttet trä får betraktas som extrakostnader.
Har sett i andra forum att en standard tid för att byta ett fönster är ca 4 timmar.
En normal timpenning för en snickare är 500-600 SEK/h
Då borde montagekostnaden (exkl fönster) bli 600 * 4 = 2 400:-/fönster
Därtill kommer resekostnader och borttransporter av gamla fönster och byggskräp, som man kanske kan göra själv.
Är det någon som tycker att denna kalkyl är fel och i så fall varför?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Två erfarna montörer gör ett fönster i timmen (två mantimmar alltså) inklusive lister. Lägg till lite på totalen om de ska transportera bort det gamla och hämta de nya fönstren och listerna.

Dina sex fönster borde två man alltså lagom hinna med på en dag.
 
Om du inte har helt centralmonterad tumme så kan du och frugan/vän/sambo byta själv. Det är inte jättesvårt, men däremot kul att göra. Det enda verktyget man i regel saknar är sugklockor så man kan hantera fönstret i hålet, men det köper man för några hundralappar på Jula eller Biltema.

Jag och farsan bytte två fönster själv i somras, vanliga vridfönster i 10x11, lättbetongstomme så det krävdes en del mätningar och provmontering innan. Har man trästomme så kan man ju köra med karmskruvar, vi behövde borra och plugga så extrem noggrannhet krävdes vid provmontering.

Första fönstret tog nog 3 h att få i, det andra 1.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om du inte har helt centralmonterad tumme så kan du och frugan/vän/sambo byta själv. Det är inte jättesvårt, men däremot kul att göra. Det enda verktyget man i regel saknar är sugklockor så man kan hantera fönstret i hålet, men det köper man för några hundralappar på Jula eller Biltema.

Jag och farsan bytte två fönster själv i somras, vanliga vridfönster i 10x11, lättbetongstomme så det krävdes en del mätningar och provmontering innan. Har man trästomme så kan man ju köra med karmskruvar, vi behövde borra och plugga så extrem noggrannhet krävdes vid provmontering.

Första fönstret tog nog 3 h att få i, det andra 1.
Om du har vridfönster så behöver du väl inte sugklocka ? eller har jag missat något ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.