Så här på vårvintern, med soliga dagar med upp till 7-8 grader, längtar man ju efter att börja göra något i trädgården. Men frost på nätterna och bara mitten på mars, så det mesta får ju vänta. :(

Men nu satt jag ute i solen med en kaffekopp, och började titta på en buske som jag har haft i 20 år, men aldri gör så mycket med, annat än att lägga på naturgödsel och täckbark. Det är en schersmin, tror jag mig ha googlat mig fram till. Och den ser verkligen ut att behöva en gallring bland alla grenar/stommar nederst, ser jag nu.

Jag läste att det med fördel kan göras på denna årstiden - bara det inte blir kallare än -10. Och det kommer det inte bli (Stockholmsområdet), ser ut som kommande kan natt bli sista frostnatten.

Man kan tydligen ta bort upp till en tredjedel per år, och på så vis föryngra hela busken. Så hårt tänkte jag inte gå på, busken är vacker hela sommaren och ser ut att må bra, så jag tänkte en mer försiktig gallring för att den skall fortsätta må bra. Som ni ser är det väldigt tätt, så jag får väl bara ta några grenar som jag kommer åt? Några säger man skall såga vid marken, några säger lämna 20 cm - båda delar kanske går bra?

Andra tips och råd?
 
  • Tätt förgrenad schersminbuske som behöver gallras, med synliga gamla grenar och ny jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tättväxande schersminbuske i behov av gallring med nakna grenar mot en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdshörna med svart rund soffa och kuddar framför täta gröna schersminbuskar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan gallra nu, det går bra. Skär så långt ner du kan.

Du kan också gallra lite i augusti men det brukar vara svårt att se ordentligt då när den har blad.

Tanken är att man hela tiden tar bort lite av de äldre skotten så att busken alltid har nya skott på gång. Dessutom släpper du in ljus och luft i busken när du beskär på det här sättet.
 
  • Gilla
S Håkan K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.