F
Lever i ett kataloghus med frånluft och är lite förvirrad över hur det egentligen fungerar. I sovrum och vardagsrum har vi tilluftsdon som tar in luft utifrån. I tvättstuga, klädkammare, kök, och badrum har vi frånluftsdon. I dessa sugs luften in till frånluftspannan för att utvinna värme för att sedan skicka ut luften. Min fråga är då hur dessa kanaler egentligen är dragna. Går jag upp på vinden så syns enbart ett isolerat rör som går från klädkammaren, som ligger i andra sidan av huset, längst ifrån vp:
Mörkt vindutrymme med isolering, träbjälkar och lagrade föremål. Dimmig, belysning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På röret längre bort verkar även tvättstugans frånluftsdon gå på:

Mörkt kryputrymme med isoleringsrör, träbjälkar och sparsam belysning. Dustigt och obebott utrymme under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan går röret ner mot pumpen(gråa är avluft)
Ventilationsrör med isolering och tejp, ligger på en betonggrund i ett oupplyst utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar vi ovanför pumpen så ser det ut såhär:
Två täckta ventilationsrör med tejp, det ena veckat, i ett hörn, med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då undrar jag, var kommer egentligen luften från badrummet och köket in till pumpen? Ligger de rören i inuti innertaket och går samman ovanför pumpen? Någon som vet?
 
Ja har du mekanisk frånluft och mekanisk tilluft med värmeåtervinning, s.k. FTX så går kanalerna ”inuti golvet” eller i bjälklaget som det även kallas. Någonstans behöver ju rören gå för att kunna suga/blåsa ut luft i utrymmena. Exakt hur dessa går är naturligtvis svårt att svara på. Du bör ha 4 rör ut från aggregatet.
 
F
J Johan456 skrev:
Ja har du mekanisk frånluft och mekanisk tilluft med värmeåtervinning, s.k. FTX så går kanalerna ”inuti golvet” eller i bjälklaget som det även kallas. Någonstans behöver ju rören gå för att kunna suga/blåsa ut luft i utrymmena. Exakt hur dessa går är naturligtvis svårt att svara på. Du bör ha 4 rör ut från aggregatet.
Jag har inte FTX utan bara F? Bara frånluft, värmen går ut i radiatorerna.

Min fråga är egentligen bara varför två don har ett rör på vinden och resten i bjälklaget.
 
Du har rimligtvis FX-ventilation. F= frånluft X= värmeåtervinning

Rimligtvis är väl ventilationen dragen på enklaste och lämpligast sätt? Lägger man den i befintlig isolering i bjälklaget sparar man in på isolering kring rören.
 
F Fideliox skrev:
Jag har inte FTX utan bara F? Bara frånluft, värmen går ut i radiatorerna.

Min fråga är egentligen bara varför två don har ett rör på vinden och resten i bjälklaget.
Läste ditt första inlägg fel. FX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.