Vi har precis blivit med hus men jag är riktigt förvirrad vad vi får bygga till samt vad som räknas som vad på våran tomt..

Enligt detaljplan så får huvudbyggnad vara upp till 120m2 och max 2st komplement byggnader om 60m2.

Huvudbyggnaden är på 100m2 med en vind med låg takhöjd där det finns ett par rum i vardera ända antar att det är det som är angivet som 50m2 biarea.

Sedan har vi ett varmgarage på 30 m2 med en källare under mark som man kommer in i om man går ut och runt ner på ca 30m2 och
Ihopbyggt med "källarn" en våning ner så finns det en såkallad kallgarage på 22m2 som är ihopbyggt på typ nederplan i sluttningen.

Sedan finns det en gäststuga på 10m2 och en vedbod på ca 10m2 på tomten som allt är uppritat på lantmäteriet.

Det jag inte förstår är att vad är det som räknas in i dessa + 60 enligt detaljplan..

Kan jag räkna ihop varmgarage som är 30m2 och kallgaraget på 22m2 så dom utgör 52 av 60?

Och sedan kunna tillgå extra attefall/friggebod beroende på vad man väl ser vedboden/gäststugan som, eller räknas + 60 som en del av det hela och vad gäller undermark källare kommer den sno en del av +60 oxå eller är det bara typ fotarean som anges som +60..

Det vi är ute efter är att om vi kan räkna gäststugan och vedbon som attefal på ca 20m2 ihop och ha 10 m2 kvar där att bygga för och då även ha friggeboregeln kvar å sätta in ett växtus utan att bygganmäla
Mvh/ Förvirrad
 
J
Som jag ser det får du bygga 120+60+friggebod+attefall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
som jag tolkar det så får du bygga huvudbyggnad på 120kvm samt totalt 120kvm komplement byggnader.
Idag har du byggt 100kvm huvudbyggnad.
då kan du bygga till 20kvm
De befintliga byggnaderna räknas in i de 60kvm. Friggebod får vara totalt 15kvm.
vilket innebär att du har byggt 5kvm för mycket. vilket innebär att du måste söka bygglov för detta.
 
Bara för det finns med på lantmäteriets karta så behöver det inte finnas ett godkänt bygglov. Är byggnaderna mer än 10år gamla?

Det bästa är om du bokar en tid med en handläggare på kommunen. Gå igenom vad som står i detaljplanen och hur det skall tolkas. Vad som är nyttjat via bygglov och hur det går att lösa det du vill bygga. Om du märker att de saknar vissa byggnader/utförande i deras handlingar behöver du inte upplysa om detta i ett första läge.
Rådgivning kostar inget och ingår i deras uppdrag.
Om du inte redan har alla bygglov så passa på att be om kopior.

Om du sedan skall söka ett nytt bygglov så kan det vara bra att även ta med gamla synder så papperna blir i ordning.

Om det inte går att lösa som du vill så ta kopior på alla handlingar inkl detaljplanen, maska fastighetsbeteckning, namn mm och lägg upp här så kanske det finns någon som kan hjälpa dig med kreativa lösningar.

Spontant känns det halvtokigt att offra attefallaren på en vedbod. Vedförvaring går att lösa utan bygglov. Och skulle man vilja utföra den i bygglovspliktigt utförande så är det kanske en så enkel byggnad att man kan chansa lite och ta ner om det blir liv. Dvs vidtaga rättelse när det kommuniceras ett förslag till beslut. Lite som man kan trixa med uppställning av båt och husvagn mm.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.