Hej!

Har nyligen blivit ägare till ett underbart men ganska nedgånget torp!

Renovering har börjat i helgen och jag känner mig lite förvirrad ang. isolering av liggande timmerstockar...:confused:

Jag har läst lite på byggnadsvårdsforum och blir inte klokare. Vill inte renovera sönder huset. Jag och maken tvistar ang. isoleringen då han tycker att vi på insidan ska regla upp och sätta vanlig isolering och sen gipsskivor på. Är grön när det gäller byggnadsvård och har förstått att det kan bli fukt i gamla timmerstommar om man isolerar inifrån.

Hur har ni andra gjort?

Ska väl tillägga att vi ska ha huset som fritidsstuga, mestadels sommarhalvåret men vill även åka dit kanske någon helg på vintern. Men mesta dels kommer den stå obebodd under vinterhalvåret. Behövs isolering?

Tacksam för svar! ;)

(inlägg finns även under isolering)
 
Nej, ska ni inte bo där permanent och har bra eldstäder skulle jag skippa det. Visst lönar det sig med isolering, men det förstör rätt mycket hur man än vänder sig, och för ett par vinterveckor så klarar man sig på brasor och element. Provbo åtminstånde ett år innan ni gör nått!
 
Isolera inte, vi har ett stort timmerhus med 200mm timmerstock och det räcker gott och väl. Oftast är det draget som gör att det känns kallt på golvet = krypomkring och känn efter var det drar. Satsa hellre lite mer på taket så att det har isolering vilket emellenåt kan vara obefintlig. // Micke
 
Inte regla upp och inte isolera. Vi bor också permanent i gammalt hus och vi har satsat på att se över och isolera golvbjälklaget och på vinden. Täta inte innanfönster med remsor och det står ouppvärmt på vintern, då blir det fuktigt inne.
Är huset riktigt snett så är det mycket tålamodskrävande att regla upp väggar. Var börja och sluta? Njut av torpet och ta lite i taget. Gör ingen TV renovering!
 
Nu gäller det att övertala maken om att vi INTE ska isolera väggarna:p

Men hur gör man då?

Idag är timmret framme i hela huset, ser rätt illa ut, säljaren har pressat in puts och det finns gamla rester av skivor och tapet på timret. Synd då jag gillar stilen att ha timret framme.

Spikar man upp gipsskivor direkt på timret? Någon vindpapp innan? Råd emottages gärna!
 
Många alternativ finns förstås. Lerklining, spänna papp, tunna skivor (som följer väggens skevheter) och säkert en rad ytterligare lösningar. Varför inte blanda?
Vi har just rivit ner diverse glasfiberväv, masonite och treetex från köksväggarna och ersatt med rejäl pärlspontpanel, spikad mer eller mindre direkt på timret.
På med linoljefärg i lämplig harmonisk kulör, och snart ser det ut som om panelen alltid funnits där (i positiv bemärkelse alltså).
Efter första vintern i vårt hus (beläget i Roslagen), som inte har särskilt imponerande dimensioner på timret, står det klart att vi inte behöver fundera på någon tilläggsisolering av de oisolerade väggarna. Skönt att åtminstone slippa något projekt...
 
Vi har använt 5mm board på väggarna i Bagarstugan där vi inte lerklinade. Vi har även börjat använda plyfa på de innerväggar som inte skall ha tex pärlspånt utan skall tapetseras, eller varför inte bara tapet på lerkliningen. Kort sagt lite allt möjligt, utom gips som har en sååå död yta. Vindpapp ska ju helst sitta på utsidan mellan ytterpanel och timmer, men någon annan kanske vet mer om det. Att övertala maken är du nog bäst på själv men jag kan ju drista mig till att föreslå en romantisk supé uppdukad invid en timmervägg och kompletterad med minst en trevlig bok om byggnadsvård. Blir böckerna mycket intressanta så tar man en filt och knör in sig alla två och fortsätter läsa. Voilá!
 
Ingen dålig idé där;)

Det blir garanterat en middag:)

Som sagt så skulle jag helst vilja ha kvar timret och kanske sprutmåla (ja jag tittade på Ernst förra veckan:)) men det är så grymt mkt jobb med att skrapa och slipa, vet ej riktigt vart jag ska börja. Finns det några bra verktyg för detta?
 
Börja med att borsta rent med en styv borste så kan den förmodligen räcka. Man behöver ju inte överjobba en rå timmervägg. Är den huggen för lerklining?
 
Hur ser man om den är huggen för lerklining?

Idag finns en del hack och massor av gammal spik i timret, säljaren har även försökt isolera med cement.

Jag ska testa med en borste och se vad som händer, är även nyfiken på det här med lerklining, är det svårt? Krångligt? Är nybörjare:p men inte med tummen mitt i handen iofs!
 
Det är superlätt! :)
 
Stocken är fylld med jämnt fördelade snedhugg med yxa, precis så att det blir en större flisa som sitter kvar i stocken men som släpper och "gapar" lite. Denna huggning håller bara för en klining varför man får fästa nät på timmret om det skall göras om. För mindre lagningar behövs inte det då behöver man bara väta skarvarna som man lagar mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.