Hej på er alla kunniga.

Vi bor ett en tvåplansvilla byggd för ca 5år sen där det finns en kallvind som idag inte används till något.
jag tänkte därför lägga golv där för att kunna förvara diverse mindre väderkänsliga prylar.
Jag hade tänkt regla upp med 45x70 (för snålt?) och sedan lägga råspont 20x120 eller 20x95.
Den totala vindsytan är ca 80kvm men jag tänkte initialt börja med att golva 20-40kvm och se hur långt det räcker.

Bifogar en bild som visar hur utrymmet ser ut.

Utrymme för planerat golv med träreglar och isolering på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att placera reglarna så att övre höjd blir samma som "landgången" i mitten och sedan låta golvet vila på detta. Initialt hade jag tänkt regla i samma riktning som takstolarna och sedan låta golvet gå i samma riktning som landgången men blev fundersam då c-c är 1200 på flera av takstolarna. Efter att ha kikat hur en bekant har gjort så funderar jag nu på att istället regla "genom" takstolarna och sedan lägga golvet så att de möts mitt på landgången i mitten, vinkelrätt mot denna. Hur skulle ni ha gjort?

Min andra och kanske viktigare fråga är om det är ok att golvet hamnar i princip samma nivå som isoleringen som redan ligger på plats. Inte någon luftspalt mellan golvet och isoleringen att tala om men jag tänkte lämna lite öppet kring takstolarna och längst ute där förvaringsytan ändå är begränsad p.g.a. takets låga höjd.
Är detta något som kan ställa till problem med fukt? borde jag höja golvet för att luft skall kunna cirkulera under eller spelar detta ingen roll?

Jag är bara en glad amatör så tar tacksamt emot alla förslag innan jag kör igång.:rofl:
Kanske blev lite rörigt förklarat men jag hoppas ni förstår.

Tacksam för förslag på hur jag skall gå tillväga.
 
Du får kolla så takstolarna är dimensionerade för det bara. Våra takstolar (enplanshus) klarar inte speciellt mycket extravikt på kallvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.