Hej,

har en pax garderob som ska byggas in. Garderoben har idag massa utrymme ovanför (unegfär 1 meter upp till tak) som vi även vill ha dörrar för och byggas in med resten. Tips på vad som är bäst metod att använda sig utav då? Utrymmes ska öppnas endast 2 gånger per år ungefär så vill ha en billig smidig lösning

vi har tänkt på detta:

-sätta ikea överskåp (typ METOD skåp) och bygga upp resten med reglar som i övriga utrymmen runtom?

-köpa beggade pax garderober och kapa dörr och stomme till den längden som är över?

-nån typ av lösning med skena och skjutdörrar uppe på?



Tankar och tips?
 
  • Utrymme ovanför en vit Pax garderob med förvaringslådor och oorganiserade föremål, cirka 1 meter till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigaste, men kanske inte enklaste lösningen: köp två skivor att ha som skjutdörrar. Måla dessa i samma NCS och glans som befintliga dörrar. Köp en skena som fästs i taket. nedre skena behövs inte om skivan hänger i luften. Täck med lister skenan uppe, nere och runt hela garderoben.. Det behövs eg ingen "låda" där uppe om syftet är att dölja grejerna som står där nu. Vill du ha inrett med hyllor osv är det såklart en annan sak. Det blir bara jobb eftersom du har snedtak.
 
Tack för svar! Har du nå mer tips på isf vilka skivor och skenor man skulle kunna använda?
 
Jag har byggt skjutdörrar till en garderob med Habo K-30 samt dörrar från IKEA, hittar tyvärr inga bilder.
Rekommenderar någon form av enklare skena i botten för att luckorna inte ska hänga snett samt gå att hantera enkelt. (jag använde två billiga aluminiumprofiler.)
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag använde beslag från hettisch som finns på Hornbach. Kapade mdf till dörrar och målade med lackfärg. För att få slät yta, kör snickerigrund så att du "fyller" porerna, slipa efter och mellan varven. Om det är som du säger, ska öppnas någon gång per år skulle jag nöja mig med ett fack av två trälister i nederkant. För att använda ofta, självklart skena nere också och beslag där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.