Hej!
Min käre far gjorde till mig ett stort, fint och rejält bakbord.
Nu har det slagit sig. Har ställt saker på det för att få den plant igen.
Hur ska jag få till den?
Hur skall jag förvara den?
På vilken sida skall den stå? Vilken sida? Kortsida?, Långsida bak med hög kant? eller
Långsida fram med låsningsklack ned mot bänkskiva?

Pappa finns tyvärr inte kvar i livet så jag har inte möjlighet att ställa
några frågor till honom längre.
 
Tror det blir svårt att få det rakt igen.........det är ju strukturen i trät som avgör hur det vrider sig och har det gjort det en gång så brukar det sträva dit igen även om man får till det på nåt vis.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Hur länge stod bakbordet och på vilket sätt stod det? Ibland har jag känslan att står något mot en fuktig vägg så kan det slå sig men om träet bara får möjlighet att "komma tillbaka" så är inget omöjligt. Sen beror det också valet av trä och ev fogar. Med lite bilder kan det nog bara bli lättare att ge mer förslag.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Det är mer än 10 år. Vi hade vattenskada för 10 år sedan så den kan ha stått i 15 cm vatten 2-3 dygn, (rent vatten) minns inte riktigt. Pappa satte en @”slana” i bakkanten för att räta upp den, se bilden Ett träbakbord med en vattenpass och en träslana i ena änden, använd för att räta upp bordet efter vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbakbord med rest kant på högra sidan, reparation med en träslana syns på bakkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har rest sig ca 4,5 cm i högra hörnet. Övriga hörn ligger som de ska.
Bakbordet är 110x65 cm vilket är mycket bra mått. Rymmer kavlar mjölpåse m m på bakbordet.
Vill minnas att ha sa att den ska vara gjord i gran. Det är drygt 20 år gammalt, han gjorde det i present till mig då vi köpte huset och bakbord saknades, ville så vid bänken titta ut mot fjärden då jag bakar. Men även det vet jag inte. Har försökt ställa vikter på bordet för att få det plant. Ingen förändring. Tack snälla för att ni hjälper mig.
 
Redigerat:
L lolukokasos skrev:
Hur länge stod bakbordet och på vilket sätt stod det? Ibland har jag känslan att står något mot en fuktig vägg så kan det slå sig men om träet bara får möjlighet att "komma tillbaka" så är inget omöjligt. Sen beror det också valet av trä och ev fogar. Med lite bilder kan det nog bara bli lättare att ge mer förslag.
Hej!
Jag har lagt ut kompletterande bilder, hoppas att du kan hjälpa mig på något sätt. :D
 
Botten är gjord av plywood och om du säger att den legat i vatten några dagar och sedan torkat under längre tid så tror jag tyvärr inte på att den går att rikta upp. Man kan möjligtvis testa och sätta en kraftigare träbit på undersidan. Men troligtvis buktar då plywood i någon annan ände. Byta plywood är nog det säkraste, tyvärr.
 
Den lyfter diagonalt. Hade en fundering att sätta en plywood remsa diagonalt... men vilken väg? Byta klacken men den är fast limmad... Är det möjligt att fukta, sätta vikter i hörnen o låta torka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.