Hur länge kan jag förvara virket till fasaden under presenning på SJ-pallar eller liknande utomhus? Har inte möjlighet att förvara det innomhus. Förmodar att det blir billigare att köpa hem till hela huset och inte sida för sida, vet nämligen inte hur lång tid det kommer att ta att täcka om huset.

/Marcus
 
Lägg upp virket med bra luftspalt i botten. Lägg träpallar i botten, sen några 3x3 tum på tvären uppe på pallarna så har du bra luftning under. Sen strölägger du ordenligt varv för varv. Se för sjutton till att lägga pressenningen med luft mellan till översta lagret virke samt till sidorna.

Sen kan du lagra virket tills du blir pensionär om du så vill. Viktigaste är att du inte har markkontakt och att virket kan luftas runt omkring.
 
Läääääänge.

Se till att det är plant, väl ventilerat med regnskyddat. Har själv förvarat en stor mängd fasadplank över vintern utan några problem alls.

Om det är en inköpsfråga skulle jag komma överens om ett pris med leverantören och hämta när du behöver - det brukar inte vara ett problem. I värsta fall kan du alltid lägga en beställning så att du är låst vid leverantören, men ändå hämta när du behöver. Detta funkar om det är standarddimensioner det handlar om.
 
Om man nu inte har tillgång till ett par pallar, så kan man väl lägga ut reglar men jämna mellanrum, å sedan bygga på dessa.
Alltså man tar, säg 2-3 reglar ovanpå varann så kommer det ju upp väl från mark nivå.
Jag har en del 95x45 reglar till övers. Så detta borde ju fungera lika bra.
 
Självklart funkar det lika bra!

Det viktigaste är ju att det är ovan mark, luftigt och väl staplat.
 
Jopp! Man tackar! :)
 
Försöker undvika att bunkra upp allt för mycke virke pga den vrider sig snabbt, köpte raka fina 1"4 som jag tänkte ha till utvändiga foder, dröjde tyvärr 1månad eller 2 innan jag hann måla de, men de hade vridigt sig under den korta tiden, bara kapa upp till tändved ;) lika så med reglar man köpt, bara skräpvirke nu för tiden :)

Men det klart ska man ha större mängder som i ditt fall "kuse" så tjänar man ju på att beställa allt på en gång och är det större virkes paket så vrider det ju sig inte lika lätt pga av tyngden, försök att ha kvar stålbanden runt om tills du ska börja med ditt projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.