Hej!
I helgen blev det en Tormek T-4 införskaffad, och i söndags gjorde jag en testkörning på samtliga köksknivar. Det känns som att vi kommer att komma bra överens, T-4an och jag. 😊

I manualen så står det "Lämna inte en våt slipsten i minusgrader", men hur länge är slipstenen våt egentligen?

Det kändes ju som att den sög åt sig en hel del vatten innan den blev mättad. Två dygn efter användning så känns den i alla fall inte helt torr, även fast den stått i rumstemperatur hela tiden.

Hur förvarar ni era våtslipar? Är det varmförråd som gäller?
 
Nu är ju min verkstad uppvärmd så det är inget problem för min del. Men hade det inte varit så hade jag nog försökt placera Tormeken någonstans där det åtminstonde är frostfritt.

Är det mest köksknivar som skall slipas så står den väl bra på arbetsbänken i köket. ;)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
I värsta fall sitter väl stenen med nån form av snabblås på axeln, så vid tveksamheter bör det vara snabbt gjort att ta loss den och ta med den in i värmen medan maskinen får så kvar i kylan.
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Tack för svaret!

Tanken är ju att det ska kunna slipas lite annat också, så det hade nog känts mer naturligt att ha den ute i boden bland övriga verktyg, men jag har tyvärr ingen uppvärmning där..
Det får nog bli förvaring i ett förråd inomhus i alla fall. Har en känsla av att frugan kommer att börja ifrågasätta placeringen mitt på köksbordet snart... 😊
 
Gsssson skrev:
I värsta fall sitter väl stenen med nån form av snabblås på axeln, så vid tveksamheter bör det vara snabbt gjort att ta loss den och ta med den in i värmen medan maskinen får så kvar i kylan.
Tanken har slagit mig med, men maskinen är så pass lätt att flytta så man kan lika gärna ta med sig hela.
 
En annan sak att tänka på är att låta stenen snurra en timma eller så efter användningen. Det finns annars en risk att den står blir något oval av tyngden från vattnet söker sig nedåt. Jag hade min, numera sålda, Tormek kopplad till en "kaffebryggartimer" som stände av efter en timme
/B
 
Det där har jag också hört att stenen skulle bli oval eller så.

Tror det är någon skröna som någon elak platta-brynstens-försäljare har myntat, skulle kunna vara i maskopi med diamant-brynstens-försäljare.

Om det mot all förmodan skulle vissa sig att stenen blir påverkad, så snurrar den så långsamt att det nog inte har någon påverkan på slipningen.
 
Jag kan tänka mig att en slipsten KAN bli oval, men inte av att stå stilla medan den torkar. Snarar när en gammal hederlig sandstensslipsten lämnades stillastående med nerkanten i vattenbaljan över natten eller så, och stenen blev något mjukare där så den långsamt slits oval av fortsatt användning. Eller så handlar det inte om nått konstigare än att hårdheten i natursten varierar, så när man har otur och får en som är mjukare på ena sidan så komemr den automatiskt bli oval av normal användning - vi har nog alla sett gamla slipstenar som är allt annat än runda av en eller annan orsak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.