Hej! Har sökt runt lite men inte hittat helt rätt om virke som slår sig, vid förvaring inomhus.

Ska regla upp golv på betonggolv. 45x95-reglar 4,5 m SCA inköpta på Byggmax för en vecka sen och ska användas om ca en vecka. Förvarar dem liggande på golvet på några IKEA-kassar och papp. Utrymmet är en källare, ca 18 grader varmt, ca 55-60% RH nu under sommaren beroende på väderlek ute. Alltid mörkt och svalt, ingen direkt sol in i utrymmet. Reglarna ligger i rummet där de ska användas.

Blev lite orolig när jag började läsa om virke som slår sig, kan inte mycket om det. Finns det någon risk för det här?

20150725_204205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå, det finns en risk. Bäst är att förvara virket stående och hopbuntat hårt med buntband. I andra hand liggande och fortfarande hårt buntat.
 
Tack! Hmm, då är det frågan om jag ska regla upp golvet först och lägga golv på det och måla väggar och tak sen. Vad tros om det?
 
Så länge du inte tänkt lägga ett massivt trägolv, så känns det vettigare att regla upp och lägga på golvspån först. Då slipper du oroa dig.
 
Jag har tänkt lägga ett massivt trägolv :(
 
Buntar du det med ett par, tre spännband så borde det klara sig skapligt. Jag antar att du ändå ska skruva det i betonggolvet, så då gör det ju inget om en eller annan regel är ett par centimeter skev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.