Funderar på att köpa ett parti av billigt kakel på K-Rauta för 69 kr/kvm, men blir lite osäker om detta är en så bra ide. Hade tänkt att förvara kaklet i ett oisolerat garage fram till i april.

Vad tror ni? Finns det någon risk att kakelplattorna 20x33cm kommer att spricka pga minusgrader och eventuell fukt i garaget?

/Go4it
 
Jag är övertygad att det inte är något problem.
Problemet är varför du skall förvara ett billigt parti kakel till april.....???
 
Inga problem att förvara i garage inte. Har du aldrig sett kakel utomhus?
 
TROR inte heller att det är något problem i ett kallgarage, men frågan är säkert inte helt fel att fundera på eftersom...

Saxat från faktablad
...Kakelplattor har ett relativt poröst gods (vattenabsorption 10–20 procent) som kallas lergods.Kakelplattor används på väggar och bara inomhus i vårt klimat

Klinkerplattor är den mer robusta typen av byggkeramik och kan vara glaserade eller oglaserade och används både på golv och väggar. Det finns frostbeständiga kvaliteter.
 
Tja, man blir ju lite orolig när man läser detta och pratar med personalen på K-rauta. De avrådde mig från att förvara kaklet i garaget pga risken för minusgrader och frost. Men precis som någon tidigare påtalat - hur förvaras kakel normalt? Förvaras allt kakel inomhus?

Hmmmm, vet inte hur jag ska göra, prisskillnaden för att vänta att köpa kaklet nu blir nästan 3000 kr och det är pengar jag skulle kunna lägga på annat...
 
Hmm, jag har faktiskt aldrig sett det förvaras utomhus, kanske mest beroende på att butiken inte haft någon gård, eller stöldrisk,,
Men det fraktas nog utomhus:)
Har du ett hyfsat torrt garage och inte har dem direkt på golvet ( eventuella vattenpölar) så hade jag vågat slå till i ditt fall,
Tipset är att du lägger en maskerad fråga hos en kakelbutik istället, de borde ha bättre koll än vad något biträde på Bauhaus, Woody, K-rauta osv har, inget ont om dem, dom vet lite om allt,
Kakelbutiken borde veta mycket om kakel, men inget om stockpanel...
 
Redigerat:
Hade mina kakelplattor som defenitivt inte är frostsäkra ståendes utomhus i två månader i allt från 10 minus till 5 plus, de sitter nu på väggen utan några skador.
 
Om det kan åka på ett lastbilsflak som garanterat håller minusgrader på vintern och hanteras på terminaler som är varma respektive kalla tills det når slut destination så ska det med lätthet klara ett kallgarage. Om det ska frysa sönder krävs så pass mycket fukt att plattorna blir blöta och inte ens då tror jag att de skulle spricka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.