Vad krävs det för att förvara golvspånskivor över vintern utan att de blir förstörda?

Jag hade tänkt lägga en hög i en gammal ladugård (som är tom på djur, urplockad och fungerar som virkesupplag), dvs det finns tak och väggar, men ingen värme eller ventilation (förutom den som vinden hjälper till med).

Går det bra?

Anledningen till funderingen är att vi ska bygga ett lösvirkeshus med start nu i vår
Min plan är att fräsa spår för golvvärme i golvspånskivorna till mellanbjälklaget under vintern.

Så frågan handlar endast om förvaringen, fräsningen får behandlas i en annan tråd, tack på förhand för allehanda tips!

/Oskar
 
Med tanke på hur bygghandeln förvarar dom så är ditt föslag ochså helt okej.
Ska skyddas mot vatten och fukt.
 
C
Nej förvara dem inte så, de tar åt sig fukt!

Kanske att någon bygghandel förvarar dem så men det är inte att rekommendera!
 
carra skrev:
Nej förvara dem inte så, de tar åt sig fukt!

Kanske att någon bygghandel förvarar dem så men det är inte att rekommendera!
Tror inte att bygghandeln skulle förvara sina varor på ett olämpligt sätt. Som TS skrev så verkar hans lokal vara fuktfri så jag ser ingen risk med att förvara dom i ladan.
 
C
Citat från Byggelits info om byggskivor: " Lämpligaste lagringsbetingelser är 15-25 grader celsius och 50-60% relativ fuktighet" slut citat.
:cool:
 
Ah, tack för byggelit, hittade deras sida nu....
I skrivande stund är RH i Uppsala (enligt SMHI) 99%.

I golv_broschyr_sve.pdf

Under transport ska spånskivorna placeras på plant
underlag och skyddas mot fukt och mekanisk åverkan.
Vid leverans från fabrik har skivorna en fuktkvot på ca 7 %
± 2, vilket motsvarar ca 30–60 % relativ fuktighet. För att
skivorna ska bibehålla samma höga kvalitet som vid
leveransen ska de helst lagras inomhus, torrt och
plant och väl understödda. Relativa luftfuktigheten
(RF) bör ej överstiga 65 %.
Om skivorna lagras utomhus måste de
täckas på sådant sätt att god luftväxling
uppnås. Stapla aldrig
skivorna direkt på marken utan
lägg dem på plant underlag minst
1 dm från marken och skydda dem
från markfukt med en fuktspärr.
I montanv_tempo_sv.pdf:

Skydd under lagring
Spånskivorna bör lagras inomhus. Lagring utomhus skall vara kortvarig och spånskivorna måste därvid täckas omsorgsfullt, exempelvis med en presenning, så att skivorna skyddas mot nederbörd. God ventilation är nödvändig vid övertäckning.
Spånskivorna skall lagras på plant och vågrätt underlag. OBS! Spånskivorna skall aldrig staplas
direkt på marken utan fuktspärr. Ett underlag skall finnas som distanserar skivorna minst 1 dm från marken. Lämpligaste lagringsbetingelser är +15–25 °C och 50–65 % relativ fuktighet (RF). RF får ej långvarigt överstiga 80 %.
Frågan är hur snabbt jämviktsfuktkovten i spånskivan ändrar sig om den ligger torrt och luftigt men i uteluft över en vinter... man vill inte chansa!

Blir nog till att tänka över strategien skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.