I
Hej,

Vi har varit med om att trä material tidigare slaget sig när vi förvarat det på golvet i garaget. Nu har vi köpt en större regel som ska användas för gjutjobb och det är viktigt att den är rak, så hur förvarar man regeln? Och hur snart behöver man använda den för att undvika problem?

MVH
 
Har egentligen inga svar på dina frågor. Men jag har testat att låta sådana reglar ligga intill något som är rakt och sätta buntband. Det fungerar ok
 
Tja! Låt den ligga utomhus eller en kallvind. Helst under ett skärmtak eller liknande så att den ligger torrt men får luft överallt. Täcker man den med en presenning på backen så kommer markfukten åt den och det blir risk för mögel. Kanske inte gör så mycket dock om ni skall ha den till en form eller liknande. Det är när man tar in dom i värmen dom brukar slå sig som värst. Ligger den bara torrt så kan den ligga hur länge som helst om det är lite kvalitet (typ c24) på virket utan att det slår sig.
 
I
Det kan ju vara så att brädorna blirivt senda i garaget på sommaren när det är som varmast och fuktigast.

Jag tog det säkra före det osäkra och sågade upp brädan och byggde gjutramen av den. Men redan nu var det allt annat än rak, fick dra och slita en hel del för att få rimlig passform. Nu ligger ramen på press under par säcker pelletspåsar, förhoppningen är att kunna använda den vid gjutning nästa helg.

Men det är bra, då vet jag lite mer hur kan kan förvara virke i framtiden, uterummet låter som en bättre plats än inne i garaget.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.