I
Hej,

Har 2 st IKEA SAMLA lådor av lite större modell där jag förvarar olika typer av kemikalier, oftast i 1 l flask form, här finns även ex plastic padding o liknande.

samla-lada-med-lock-transparent__0606744_pe682498_s5.jpg

Problemet är att varje gång man behöver något i dessa lådor så känns det rejält i näsa och hals, så pass att jag funderar på att tejpa ihop och köra båda lådorna till keminsamligen på tippen. Men det finns en del kemikalier här som jag kommer behöva igen men det går ju att köpa nytt. Jag är troligen extra känslig eftersom oftast har jag känning i luftvägarna resten av dagen efter att bara varit o rotat i dessa lådor par minuter.

Troligen håller inte flaskorna\buteljerna helt tätt.

En annan tanke har varit att dra på mig mask och tömma ur lådorna utomhus(inte hälla ut då alltså) men risken är stor att de ändå kommer lukta och det är oklart hur jag ska försegla det jag tar ut? I plastpåsar som man tejpar ihop?

Hur hanterar ni kemikalier?
 
På öppna hyllplan i källare, någon låda finns inget behov av.
 
I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På öppna hyllplan i källare, någon låda finns inget behov av.
Mm hade det tidigare efterhand som verktygsboden byggts på så har organiseringen "förbättrats" så numera har jag allt i genomskinliga lådor.

Skulle man kanske kunna ha det i garaget på öppen hylla istället utan låda där det finns ventilation? Beror kanske mycket på vad det är för några kemikalier, vissa kanske inte tål kyla så bra.

Troligen har något läck i lådan vilket skapat problemet så första steget är kanske att tömma ut lådan utomhus och sätta varje pryl\flaska i egen förseglad plastpåse?
 
Ja, garage är ju bra. Bara det inte blir minusgrader, inte bra för ev. färgburkar. Varför ska du plasta in saker i lådor eller påsar?
 
Steg ett, identifiera vilken/vilka av flaskorna som läcker. Hos oss var det lacknaftan i plastflaska. Byt ut dem mot hela flaskor eller förvara på annat ställe.

Steg två, skaffa den mindre modellen av Samla, så att du slipper ha allt möjligt i samma låda. Plastic padding hör ju liksom inte ihop med lösningsmedel. Om flaskor av fel sort skulle börja läcka på riktigt i samma balja kan du dessutom få oväntade kemiska reaktioner 😕

Steg tre, märk upp lådorna så att allt håller sig i rätt låda 🙂
 
Varför behöver du lock på? Om det är för att stapla dem på varandra så kanske du kan borra några små ventilationshål så att luften inte står still helt.
 
I
Ja, det har ju varit för att kunna stapla och att få bort doften från verktygsboden.

Det kan ju bli minusgrader i garaget men de flesta lösningsmedel så som lacknafta, Aceton, Etanol, Rödsprit och terpentin bör tåla det.

I garaget finns det ingen direkt anledning att ha dem i lådor tror jag så där kan de stå öppet.

Men fösta steget får nog bli att ta ut lådorna utomhus och öppna locket så att de ångar av sig, först då kan jag börja gå igenom och se om det finns något uppenbart läckage. Det är kanske inte häller dumt att dra på sig kemmasken annars lär jag få problem resten av dagen.
 
Skaffa fler hyllplan till hyllorna. Det är bra att gruppera burkar och flaskor i lådor som kan dras ut så att man slipper flytta runt i hela hyllan för att få ut den som står längst bak, men att stapla lådor på varandra gör det ju jobbigt igen 🙂
 
Eller behåll lådorna utan lock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.