Hej!
Som nybliven halvmetersvedeldare fick jag idag en påminnelse om att detta inte är detsamma som hantera helmetersved.
När jag nu nogsamt huggit fin björk- och alved och kapat och kluvit min ved i halvmeterslängder, har jag staplat upp detta i en flo på ung 3 m x 2.5 m. När jag står utanför vedboden hör jag ett brak och ser då att hela flon har vält inåt vedskjulet och har nu blivet en oordnad vedhög. Dessbättre var jag inte under.
Är det fel att stapla halvmetersved. Ska man bara slänga in den så att den blir stjälpt ved. Jag funderar på en transportör.
//Bosse
 
Det torkar sämre om du slänger det i en hög..Bättre o stapla med barken neråt,du skulle nog allt ha haft en panna för 1m ved istället.d^_^b
 
Man lär vara lite noga när man staplar.Särskilt dom nedersta raderna.
Annars är det lätt att det börjar luta.

Den här stapeln var nästan ledsam att elda upp :)
 
  • vedstapel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_Hansson skrev:
Man lär vara lite noga när man staplar.
Jo det har jag insett och nu har jag börjat att stapla upp den nedfallna flon och sett till att den hela tiden vill luta mot väggen.
//Bosse
 
Andreas_Hansson skrev:
Man lär vara lite noga när man staplar.Särskilt dom nedersta raderna.
Annars är det lätt att det börjar luta.

Den här stapeln var nästan ledsam att elda upp :)
Vore det inte bra med en hängränna över veden? Blir ju ganska mycket vatten från taket som rinner ned i den annars?
 
Jag gillar "bon" till vänster i bilden, hur börjar man där egentligen - drar man ut en i mitten? :)
Och blir inte veden till höger blöt från takavrinningen varje gång det regnar ?
 
tallmilan skrev:
Jag gillar "bon" till vänster i bilden, hur börjar man där egentligen - drar man ut en i mitten? :)
Och blir inte veden till höger blöt från takavrinningen varje gång det regnar ?
Ja ungefär.Och så finns det en större dörr på andra sidan
Jag satte naturligtvis en plåt ovanpå veden. Den sjönk ihop ca 10cm under sommaren
 
Så här har jag gjort med min halvmetersved. Alla strävorna går att ta bort allteftersom jag fyller på/tar ut ved. De ljusare strävorna inne i förrådet utgör Vedförrådet v1.1, detta efter ett stort brak enligt principen: falleri fallera faller alla........... Travarna är ca 4m långa, genom att halvera fria längden på traven reducerar jag avsevärt risken för en upprepning av "braket".
 
  • DSCN1561small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rca1959 skrev:
Så här har jag gjort med min halvmetersved.
Hur många m3 har du där inne i din vedbod?
//Bosse
 
Jag drömmer om att stapla halvmetersved! Min gamla kökspanna matas med 25cm pinnar, där gäller det att vara noga när man staplar! :)
 
Redigerat:
Bosse_A skrev:
Hur många m3 har du där inne i din vedbod?
//Bosse
Det rymmer ca 44m3 travat.
 
Under några år buntade jag veden enligt Awitras idé. http://www.awitra.se/
Problemet var att jag var den enda som orkade lyfta buntarna och fick stapla all ved själv. Nu travas veden i mer "svärfarvänliga" buntar. Det vill säga en och en ;-)
 
VedErik skrev:
Under några år buntade jag veden enligt Awitras idé. [länk]
Mycket intressant. Låt oss starta en tråd om hur vi hanterar vår ved.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.