Jag köpte en föga begagnad elspis Cylinda SP64E (400V) tillverkad i Finland och i nyskick. För att bli säker på att den skulle passa till mitt perilexuttag med framdragna 3 ledare, nolla och skyddsjord tittade jag noga hur sladden var kopplad i spisen.

Perilexproppen saknar nollstiftet, vilket förvånar mig på en rätt modern spis.
Sladden har fyra ledare:
brun
blå
svart
gulgrön

Detta var för mig mycket oväntat, att en sladd med blå ledare går till en propp utan nollstift, så jag tänkte att det vore klokt att söka en kompetent förklaring i detta forum där jag själv är ny. Jag har tidigare sett diskussioner kring liknande spörsmål om elspisar men inte just om detta.

Så här ser det ut i spisens kopplingsplint:

Märkning på själva plinten: L1, L2, L3, N, N, Jord
Ditsatta byglingar: L1----L2, L3----N
Kopplingsanvisning
vid 400V 3-fas
enligt klisterdekal: "L1" till L1--L2, "L2" till L3--N, "L3" till (den ensamma) N
Anslutna ledare brun "L1", blå "L2", svart "L3", gulgrön Jord

Jag förvånas också över att det de bägge N-kontakterna i plinten inte tycks vara elektriskt identiska, men såvitt jag kan förstå går den 3+1-stiftade perilexproppen att ansluta till mitt uttag som är säkrat med tre 10A-säkringar, en för varje fas.

För fullständighetens skull vill jag också nämna att klisterdekalen även visar en alternativ 400V 2-fas koppling enligt följande:

Märkning på själva plinten: L1, L2, L3, N, N, Jord
Byglingar: L1---L2---L3, N---N
Koppl.anvisn.400V 2-fas "L1" till L1-L2-L3, "L2" till N--N

Jag vore tacksam om någon kunde bekräfta att perilexproppen kan anslutas så som jag tror, och jag undrar också varför den blå färgen används till annat än nolledare, kan det vara någon annan praxis i Finland?

Något utbildad i teknik och ellära brukar jag ha självförtroende att med stor och ödmjuk noggrannhet göra eljobb lite utöver gränserna. Men den här gången hoppas jag kunna avvakta utlåtanden från mer kunniga.
 
Tvivlar du på att de står rätt på klisterlappen eller?

Det är rätt vanligt fortfarande att spisar bara använder 3 faser och jord.. Är de ingen elektronik, display osv så behövs oftast ej nolla..
 
Blå var vanlig som fas vid trefasinstallationer. T.ex. EKLK 4G1.5 till en trefasmotor.
Men med de nya reglerna så måste faserna ha färgerna brun, svart, grå.

//Patrik
 
Det som är förvirrande är att två av plintarna kallas "N" fast de inte ska anslutas till nolla.

Alla element är på 400V och sitter mellan en "L"-plint och en "N"-plint.
En av "N"-plintarna hör ihop med två av "L"-plintarna. Den andra "N"-plinten hör bara ihop med en "L"-plint.

Det verkar vara rätt kopplat.

/Hasse
 
Är dom två "N"-anslutningarna identiska? Dom är inte märka med något mer? Jag får bara ihop detta om en av dessa "N"-anslutningar byglar L2-L3 så här:

editL1 o---XXXX---o N1
L2 o---XXXX---|---o N2
L3 o---XXXX---|

(Hur ritar man små infällda bilder på enklast sätt i detta forum?)

N2 byglar alltså "andra sidan" av L2 och L3.

Så din kabel och spis skulle då just nu vara kopplad för 3-fasmatning.

Att blå används är ok men olämpligt, dvs ska undvikas så långt man kan. SS 436 4000 säger dels att fasledare skall vara brun, svart eller grå (514.3.Z2) men samtidigt får blå användas som fasledare om det inte finns någon nolla i kabeln och förväxling inte kan ske (514.3.Z4).
 
Bo.Siltberg skrev:
Att blå används är ok men olämpligt, dvs ska undvikas så långt man kan. SS 436 4000 säger dels att fasledare skall vara brun, svart eller grå (514.3.Z2) men samtidigt får blå användas som fasledare om det inte finns någon nolla i kabeln och förväxling inte kan ske (514.3.Z4).
Så har inte jag tolkat det som. Jag tolkat reglerna som att faserna skall ha färgerna brun, svart eller grå och att blå får användas som annat än nolla vid utanpåliggande installation, om förväxlingsrisk ej kan uppstå. T.ex. tändtråd. Dock ej fas, eftersom att faserna, som sagt, måste ha de där färgerna.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag backar, fast bara lite. Citat

514.3.Z4 Användning av blå ledare för vissa tillämpningar
I vissa tillämpningar, förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare.

T.ex tändtråd, men det finns inget uttryckligen förbud mot fasledare. Dock olämpligt som sagt.
 
Jag tackar för flera klargörande utlåtanden här ovan. Spisen är nu inkopplad och provad och fungerar så långt som kontrollampor och avkänd värme kan bekräfta. Lite hispigt är det dock att se fasledare anslutna till N-skruvarna i plinten. Det är jag inte van vid, men man lär så länge man lever.

Detta att ena N-plinten är kopplad (via värmeelement) till två faser och den andra N-plinten till en fas var intressant. Min första impuls när jag såg den bägge mystiska N-plintarna och den blå fasledaren var att byta ut sladden mot den jag själv tillverkade (och anslöt perilexpropp på) för en gammal Ankarsrum 230V där en dekal anvisade alternativ 400V-koppling. I så fall tänkte jag koppla gulgrön till Jord, blå till N (byglad till andra N), svart, vit, och brun till L1, L2 och L3.

Detta hade väl också fungerat?
 
Bo.Siltberg skrev:
Är dom två "N"-anslutningarna identiska? Dom är inte märka med något mer? Jag får bara ihop detta om en av dessa "N"-anslutningar byglar L2-L3 så här:

[bild]L1 o---XXXX---o N1
L2 o---XXXX---|---o N2
L3 o---XXXX---|

(Hur ritar man små infällda bilder på enklast sätt i detta forum?)

N2 byglar alltså "andra sidan" av L2 och L3.

Så din kabel och spis skulle då just nu vara kopplad för 3-fasmatning.

Att blå används är ok men olämpligt, dvs ska undvikas så långt man kan. SS 436 4000 säger dels att fasledare skall vara brun, svart eller grå (514.3.Z2) men samtidigt får blå användas som fasledare om det inte finns någon nolla i kabeln och förväxling inte kan ske (514.3.Z4).

Svar:

Ja, N-skruvarna är lika märkta, likadana men inte synligt sammankopplade. Ingen mer märkning alltså, jag önskar jag kunde ta med ett foto på hela plinten men dess märkningar med L1,...,N osv är små präglingar i svarta plastdetaljer och skulle inte synas.

Vad du skissar är i princip detsamma som någon annan skrev, att ena N motsvarar två faser och det andra N motsvarar den tredje fasen. Detta tycker jag är förvirrande. Att alla ledare (utom gulgröna) som gick från plinten in i spisen var svarta och likadana tyckte jag inte heller verkade rationellt med tanke på de säkerhetskrav som måste råda vid tillverkningen.

Jag tycker också att det är problem här att få fram vad man vill visa, t ex tycks avsiktliga extra mellanslag försvinna.
 
Stugägare på Gräsö skrev:
I så fall tänkte jag koppla gulgrön till Jord, blå till N (byglad till andra N), svart, vit, och brun till L1, L2 och L3.

Detta hade väl också fungerat?
Nej, du hade bara fått 1/3 effekt på allt.
Om man köper 230V-versionen av spisen så ska man koppla på det sättet.

/Hasse
 
Det där med färger, gäller det även inne i apparater (och sladdställ)? Är det inte bara i fast installation?

Jag har en SPV64K, men brydde mig inte om att fundera över kopplingsanvisningen. Tur det kanske. :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag backar, fast bara lite. Citat

514.3.Z4 Användning av blå ledare för vissa tillämpningar
I vissa tillämpningar, förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare.

T.ex tändtråd, men det finns inget uttryckligen förbud mot fasledare. Dock olämpligt som sagt.
Det får man lista ut själv. ;) Eftersom att fasledare måste ha färgen brun, svart eller grå så kan blå inte användas som fas, längre.

//Patrik
 
Jodå visst kan den det. Tror till och med där kan finnas en fråga om det i den nya boken 104frågot och svar, men är osäker. Har i allafall varit på ett seminarium med en föreläsare som har varit med och tagit fram den nya standarden. Tror tom han lite luddigt sa att det nu även var okej att använda blå fk som tändtråd... Tex när du annvänder fördragen fk i slang...
 
Åter igen, färgerna på trådarna är normalt inget som helst problem för yrkesmän utan bara för lekmän. Och eftersom det SKA vara yrkesmän som utför elinstallationer är blå som fas tex vid element med 400 volts spänning aldrig nått problem. Och föreskrifterna skrivs för yrkesmän (även om dom naturligtvis även gäller för alla)
 
elmont skrev:
Åter igen, färgerna på trådarna är normalt inget som helst problem för yrkesmän utan bara för lekmän. Och eftersom det SKA vara yrkesmän som utför elinstallationer är blå som fas tex vid element med 400 volts spänning aldrig nått problem. Och föreskrifterna skrivs för yrkesmän (även om dom naturligtvis även gäller för alla)
Nej, självklart är det inte det, men man kan ju ändå försöka följa föreskrifterna. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.