Hejsan,

Jag funderar på hur man bäst går tillväga när jag skall öppna upp mellan min tillbyggnad och det gamla huset. Jag har rivit loss allting runt fönstret och till synes så ser det inte helt omöjligt ut. Tre stockar under fönstret behöver kapas, och eftersom tillbyggnaden har sitt golv något lägre än i det gamla huset kan jag lämna den understa stocken intakt.

Bör man staga upp runt den blivande öppningen med någon metallram, eller räcker det att skruva upp ett par rejäla reglar för att förhindra att stockarna beger sig åt ena eller andra hållet?

Det borde ju vara någon i världen som stått inför detta moment innan mig.

Jag har försökt få hit lite proffshantverkare, men ingen verkar direkt intresserade av detta lilla skitjobb...

Finns det någon information att få på det stora nätet, eller finns det kanske någon kunnig här, på forumet?
 
Milkshaken
Hej.
Ja jag har varit för flera scenarior.
Senaste var att stockväggen höll på att ge sig, fick göra ett metallförband....

Gör så här: Stämpa insidan så tajt inpå väggen du kan, såga upp hålet lite större än vad du egentligen behöver, och sen sätt stående reglar som du fäster i den sparade stocken i överkant.... Dessa reglar sätter du på sedvanligt "Drevavstånd" till där karmen ska sitta.....

Känner du det minsta att stockarna börjar röra sig när du sågar, så bör du lägga om ett förband bestående av U-järn på vardera sidan, och gängad stång igenom, förankrad med brickor och muttrar....
 
Ok, funderar på att svetsa till någon slags metallram och dra en massa franska träskruvar in i stockarna, för att få lite stadga runtom. Tror du att det håller lika bra som genomgående bult? Sen kan man ju stötta upp allt ännu mer med reglar. Fönsteröppningen är ca 1m bred och jag tänkte ha öppningen runt 90cm bred. Det skall inte in någon dörrkarm eller nåt, utan bara en öppning ut i det nya rummet.
Är lite nojjig över sågandet, får nog bli till att svetsa en metallram innan ändå...
 
Milkshaken
Ja testa gärna med en metallram, men underdimensionera den inte bara..... Kanske en snitsig fyrkantsbalk på var sida då...?

Problemet med stål/metall är ju att det blir svårare om du ska ha dit foder, smygar, o dyl.....
 
Det får bli ett par 145 reglar med franska träskruv som stöttning innan sågen gör sitt. Sen sätter jag 2 ihopslagna 120 x 45 reglar som stöttor på sidorna av öppningen och fäster med några metallbleck.
Om man ser till hur det ser ut nu, så lär det inte bli sämre i alla fall. Ena stöttan som jag frilagt var helt rutten. :(
 
Milkshaken
Uppdatera oss gärna Irganox..... Gärna med bilder....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.