Hejsan, satt och kikade lite i Harald Nyborgs seaste webbkatalog och blev förvånad över priskillnaden mellan en "dansk" skruvdragare kontra en svensk.
Måste vara dyr transport till sverige!
Någon som kan förklara?
 
  • dragare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visar väl ganska tydligt hur dåligt den svenska marknaden fungerar... >:(
 
Inte förvånad, är samma prisförhållanden på ölen ju ;D

/Kent
 
de flesta svenska företagare är ockrare, därav är allt svindyrt. jag förstår inte varför det ska ockras på precis allt, kolla bara vvs prylar hos den lokale handlaren och rinkaby tillexempel.
Att det i mitt fall t.ex. på 75mm avloppsrör utan muff skiljer 60kr/m är ju helt sjukt
 
inkognito skrev:
de flesta svenska företagare är ockrare, därav är allt svindyrt. jag förstår inte varför det ska ockras på precis allt, kolla bara vvs prylar hos den lokale handlaren och rinkaby tillexempel.
Att det i mitt fall t.ex. på 75mm avloppsrör utan muff skiljer 60kr/m är ju helt sjukt
De flesta svenska företagare har svårt att växa som rinkaby. Men att de e ockrare håller ja inte med om! Men att de e hårt belastade via skatter e en annan sanning
 
200 spänn plus moms - är det inte bilbatterier det gäller? Det finns ju skruvdragare för under 250:-, så det lär ju inte räcka till någon miljöavgift.
 
M
På sätt å vis så behöver du kanske inte betala miljöavgiften..

Om du importerar en vara med cadmium batterier som det är avgift på så ska du som säljare rapportera att du importerar en sån vara. Fuskar du lite sedan med det så kanske du inte betalar den avgiften.. risken blir ju dock att om du är en seriös återföräljare av nått att skattmasen börjar jaga dig med blåslampan >:(

Med andra ord så ligger det i återförsäljarens ansvar att betala avgiften.

För att dra det enkelt:

Jag köper tex 1000 batterimaskiner med 2batterier styck från taiwan säger vi.. min leverantör har ingen aning om någon skatt på batterier vilket innebär att han inte debiterar mig den avgiften som är lagstadgad i sverige.. rapporterar jag inte in det till staten så slipper jag undan räkningen som dom som köper av svenska grossister får betala.

Köper man en powercraft/biltema/alphatools osv så tror jag inte dom betalar några avgifter för batterierna medans dewalt/hitachi/hilti/festool osv osv tar ut den avgiften.

Antar att om staten vart mer effektiv så hade många av dom billiga maskinerna vart dyrare och avgiften tom vart billigare? Vet inte riktigt vad man betalar för men antar att det är en typ av skrotningsavgift.
 
Köper man en powercraft/biltema/alphatools osv så tror jag inte dom betalar några avgifter för batterierna medans dewalt/hitachi/hilti/festool osv osv tar ut den avgiften.

Antar att om staten vart mer effektiv så hade många av dom billiga maskinerna vart dyrare och avgiften tom vart billigare? Vet inte riktigt vad man betalar för men antar att det är en typ av skrotningsavgift.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilken kund kan vara säker på att dom företag du nämner ovan, betalar in avgiften dom tar ut? ::) Saknas det kontroll, så behåller märkesföretagen helt klart också avgiften.
 
Hmmm.... ska vi verkligen tro att företag som Biltema, Jula, Harald Nyborg, Clas Ohlson och Byggmax systematiskt och helt öppet undanhåller hundratals kronor i miljöavgifter på varenda lågprisskruvdragare de säljer? Hur länge kommer de undan med det? Vi kollar vad som gäller i stället! Det finns ju en särskild lag om detta - Batteriförordningen. Där kan vi läsa:
Förordning (1999:260).

16 § För miljöfarliga batterier som överlåts på den svenska marknaden eller förs in till Sverige för eget bruk i yrkesmässig verksamhet skall avgift tas ut med - 500 kronor per kilogram miljöfarliga alkaliska brunstensbatterier, - 500 kronor per kilogram miljöfarliga silveroxidbatterier, - 500 kronor per kilogram miljöfarliga zinkluftbatterier, - 300 kronor per kilogram för slutna nickel-kadmiumbatterier - 30 kronor per startbatteri som innehåller bly, - 1 krona 70 öre per kilogram övriga blybatterier. Batteriernas vikt skall inkludera elektrolyt samt i fråga om batteripaket vikten av hela paketet.
300-500 spänn per kilo för batterpackarna (plasthöljet inräknat). Men kollar vi på ovan nämnda företags lågprisdragare ser vi att de har NiMH-batterier. Och de är det ingen avgift på.
 
Grossiterna är ruskigt duktiga på att ta betalt om inte annat.
 
M
Har hört rykte om att det ska bli förbjudet med cadmium batterier också.. någon som vet om detta stämmer?
 
och den Lagen gäller inte någon här på Forumet ;D som tar hem maskiner
från t ex USA, då vi är glada amatörer allesammans :cool:
 
Det är väl ingen nyhet att det svenska näringslivet delvis utgörs av smått giriga människor...:)

Ta min elgrossist t.ex, som även säljer till privatperson om han betalar med kreditkort, där kostar en 12v inf. riktbar spot ca 70kr för privatpersonen. Mitt pris med bearbetad rabatt är 25kr. Inköpspris? 8kr (!). Alla priser inkluderar ljuskälla. Inga 30-35% påslag där inte... :)

Så visst är det någon som gör pengar på vägen till slutkunden...

Fick även en smärre chock när jag för ett tag sedan spatserade runt på ett av dom stora konsumentbyggvaruhusen... såg nämligen en liten vägglampa i borstad aluminium med några vita dioder som ljuskälla. Den kostade 699kr (!!!!).
Köper du en motsvarande fast med lågvoltshalogen istället hamnar du på hundringen. Beställ motsvarande dioder (eller betydligt ljusstarkare) med förmonterade resistorer för 12vdc från hongkong för några kronor. Lite småpill med lödkolven, plexi, ett par hål, lim och voilá. 150kr..

Sätt den sedan i produktion, gärna utomlands som brukligt, och vi inser snabbt att vinstmarginalen är minst sagt våldsam. Om inte brutal. Men det är klart. Pengar är bra... och ha... :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.