Jag funderar på att ändra utförandet på min varmvatten produktion.
Som det är nu så har jag en slinga i pannan och en 120l beredare i ena tanken. Dessa är kopplade så att jag kan välja antingen den ena eller den andra. Jag kör utelutande med beredaren i tanken då den håller värme längre.

För att göra det lite bättre så skulla man kunna göra något av förlande.

  1. Serie koppla slingan innan bredaren för att förvärma vattnet som sedan går till termostaten.
  2. Köra med dubbel termostat som man gör om man har två slingor i tanken.

Vad tror fora expertisen skapar minst omrörning i tankarna.

Andra ideer på hur det kan kopplas?
 
Förmodar att du har vedpanna?
Jag skulle nog koppla i serie så att allt vatten alltid först passerade slingan i pannan för att sedan gå till beredaren i tanken. Bara en blandningsventil efter beredaren i tanken.
Om du gör så så blir det ordentligt förvämt när du väl eldar i pannan och när du inte eldar så hjälper förvärmningsslingan till att hålla pannan kall, vilket är bra.
 
Redigerat:
Om man inte eldar på ett tag och spolar kallt vatten igenom slingan i pannan finns det inte risk för kondens då?
 
Jag tror inte det. Såå kallt blir det nog inte? Jag har en oisolerad förvärmningsburk utanför min tank och det blir inte kondens på den även om hela systemet är genomkallt och jag spolar i kranarna.
 
Fördelen med alternativ två som jag ser det är att om hela systemet är kallt och jag börjar elda så får man varmvatten direkt då det finns och behöver inte spola.
 
Ja det är en fördel med alternativ 2.
Hur har du det nu om du inte eldat på ett tag? Har du inget varmvatten då? Ingen elbackup för vv?
 
Så här ser det ut nu. Jag kan välja in elberedaren om jag vill. tycker det är lite snett inkopplat med termotaten innan elberedaren.
vv nu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha du har alltså redan en elberedare?
Då tror jag att jag skulle koppla såhär om jag var du och ställa elberedartermostaten på 60 grader.
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roke skrev:
Aha du har alltså redan en elberedare?
Då tror jag att jag skulle koppla såhär om jag var du och ställa elberedartermostaten på 60 grader.
Jag skulle sätta blandningsventil innan tanken så om pannslingan räcker så behöver man inte gå igenom tanken och kyla den i onödan.
 
jensaro skrev:
Jag skulle sätta blandningsventil innan tanken så om pannslingan räcker så behöver man inte gå igenom tanken och kyla den i onödan.
Jag skulle inte gjort så.
TS hade väl en vedpanna? En vedpanna ämnad för satsvis eldning och laddning av ackumulatortank?
Eller har jag fattat fel?

Så "om pannslingan räcker" så betyder det att det eldas i pannan och då finns det inget som kan kyla tanken "i onödan". Tvärtom faktiskt.

Däremot blir den extra blandningsventilen före tanken helt onödig.
 
Men om man precis börjat elda så får man ju inte varmvatten då eftersom det kyls i ackumulatortanken. Om man nu inte har/vill ha elberedaren på såklart, men det kanske inte ses som ett problem egentligen.
 
En del har du fattat rätt, men rätta mig ännu en gång om jag har fel.

Om man fyllt tanken till ex 99grC och har ex 65 i pannan så kommer tanktoppen att kylas om man använder din lösning. Varmvattnet kommer att värmas först till ca 60, sen till ca 90-99 varpå det kommer att blandas ner till ex 55 vid skållningsskyddet. Detta är dumt enligt min mening, men det kanske är jag som fattat allt fel...

Hur stor vitsen med blandningsventilen blir beror naturligtvis på pannans vattenvolym och hur avancerat laddkoppel man har.
 
Kan tillägga att jag har en panna på ca200l och 1000l ack tank.

Men att förvärma till tankarna är ju alltid bättre än vad det är nu. Men visst måste det vara bättre komfot när jag har kalla tankar och vill elda upp då har jag ju varmavatten vid panntemperatur 50 grader och jag väljer att koppla in en termostat till för att kunna gena förbi tankarna.

VV sent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör hur du vill. Jag föreslog ett sätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.