Hallå!

Mitt hus värms idag upp av vattenburna radiatorer och förvärmd tilluft.

Problemet är att det helt saknas reglering av värmen på tilluftsaggregatet! Det innebär att luften som kommer in i aggregatet t.ex. håller 0 grader, och ut ur aggregatet 35 grader (!) Villket i sin tur innebär att jag har fått ställa ned termostaterna på elementen till nära 0 eftersom tilluften har värmt tillräckligt. (Det går knappt att komma ner under 23 grader innomhus)

Det är ju en helt horribelt stor uppvärmning av tilluften :eek:

Tilluften bör värmas till ca 16-17 grader som högst i mitt tycke för att den ska kännas frisk.

Jag ringde till tillverkaren IVT och frågade om man inte kan köpa till något termostat till tilluftsaggregatet, men till min stora förvåning så hade de aldrig fått den frågan förut. De tyckte visserligen att det borde finnas ett termostat att köpa, men det finns det ej.

Märket är Elektrostandard TA 450 (Uppköpt av IVT)

Vad ska jag göra;

* Koppla ur elementet i tilluftsaggregatet och använda den som ren tilluftsfläkt?

*Eller ska jag försöka skruva ihop en egen temperaturreglering av något slag?

Tips och råd emottages tacksamt!

Mvh. Kim
 
Jag skulle försöka fixa till en egen tempreglering. Kan du inte göra så att du sätter en "radiatortventil" precis innan vattenbatteriet i aggregatet? svårt när man inte ser hur det ser ut. Och sedan en sånhär termostat http://varme.danfoss.se/Product/013G5074.html eller någon liknande. Om du hittar något lämpligt ställa inom 2m att placera givaren.

Lycka till
MVH B6304S3
 
Tack för tipset B6304S3 :)

Jag har själv varit inne på den idén, det borde kunna fungera.
Tänkte först pröva att plugga rören till förvärmningen och testa att köra helt utan förvärmning.

Finns det någon som har mekanisk till och frånluft utan värmeåtervinning, som kan svara på om det känns kallt med ouppvärmd tilluft?

// Kim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.