Hej jag måste alltid förvärma min skorsten innan jag tänder en brasa för att få bra drag. Jag har en utanpåliggande skorsten. Detta gör jag med en burk med tändvätska. Nu till min fråga: Någon som har ett annat alternativ än tändvätska? Jag gillar inte lukten och det bildas obehaglig rök.
 
Jag skulle prova med detta:
Tidningspapper runt en två-tre st tunna (2-3cm i diameter) vedträn.
Tidningspapperet brinner fort och ger mycket låga och sätter eld på de tunna vedträna som brinner utan mycket rök och därmed förvärmer.
 
  • Gilla
Victor Gustafsson1 och 1 till
  • Laddar…
Jo just det , kan du ha de tunna vedträna ståendes blir det ännu mindre rök.
I min öppna spis har jag alltid vedträna ståendes vid första tändning för att minska på röken
 
  • Gilla
norröcilla
  • Laddar…
Jag brukar använda mig av t-röd i en korvburk jag skurit av så den endast är några centimeter hög. Det brinner utan att sota, luktar gott, men man får ju vara väldigt försiktig då man knappt ser att det är en låga.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A
norröcilla norröcilla skrev:
Hej jag måste alltid förvärma min skorsten innan jag tänder en brasa för att få bra drag. Jag har en utanpåliggande skorsten. Detta gör jag med en burk med tändvätska. Nu till min fråga: Någon som har ett annat alternativ än tändvätska? Jag gillar inte lukten och det bildas obehaglig rök.
spisbränsle, lampolja, diesel-E85, ricinoljor typ lavendeldoft... Så är detta borta.. ;)(y)
 
A
M MrDizzy skrev:
Jag skulle prova med detta:
Tidningspapper runt en två-tre st tunna (2-3cm i diameter) vedträn.
Tidningspapperet brinner fort och ger mycket låga och sätter eld på de tunna vedträna som brinner utan mycket rök och därmed förvärmer.
gör tändved, helst av asp..
Låt dessa ligga i spisbränsle eller diesel över natten och suga i sig... När dessa antänds så ökar hettan i spisen att det trycker bort kylan i ett nafs.. på med lite mer ved och allt är löst..
 
Maskintok skrev:
gör tändved, helst av asp..
Låt dessa ligga i spisbränsle eller diesel över natten och suga i sig... När dessa antänds så ökar hettan i spisen att det trycker bort kylan i ett nafs.. på med lite mer ved och allt är löst..
Mjo, har provat med lampolja(tror jag det var) att göra så... det blev lite för kladdigt för mig. Men kan man hitta nått som sugs in bra i träet utan att kladda och inte luktar då man eldar den preppade tändveden så är det ju helt klart värt det :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Mjo, har provat med lampolja(tror jag det var) att göra så... det blev lite för kladdigt för mig. Men kan man hitta nått som sugs in bra i träet utan att kladda och inte luktar då man eldar den preppade tändveden så är det ju helt klart värt det :)
spisbränsle är bättre (y)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Kör själv Contura kamin och plåtskorsten och har mycket undertryck i huset och har funnit följande lösning som fungerar säkert utan lukt & rök samt hyggligt miljövänligt.
1. Bered kaminen med en vedklabb i bakkant på tvären.
Framför denna i mitten av kaminen lägger jag två tändkuber (Fire up kuber i träfiber indränkta i vegetabilisk olja).
Lägger ett par finspäntade stickor (typ 3*3cm.) över tändkuberna och låter de vila ovanpå klabben
2. Öppnar ytterdörren 5cm för att jämna ut undertrycket
3. Tar fram gasbrännare och startar med att värma upp i skorstenen inifrån kaminen 10 -15 sekunder eller tills dess astt inget kallras förekommer och luft börjar vandra upp genom skortstenen.
4. Tänder upp kuberna under späntveden och fortsätter de första sekunderna av upptändningen att rikta gasbrännaren i skorstenen för att leda upp den första röken dit.
5. Så snart brasan börjar ta sig så släcker jag gasbrännaren och stänger kaminens dörr till upptändningsläge samt stänger ytterdörren.
6. När späntveden tagit sig fint så laddar jag på med vanlig torr lövved som får vila ovanpå klabben i bakkant, stänger kaminen och låter alltid bränna med fullt spjäll för rena gaser.
7. Förbränningen regleras därefter med hur mycket ved som läggs på , alltid 80-10% på luftspjället för renast förbränning, oftast blir det inget sot utan endast vit aska kvar.
-Lycka till med eldningen!
 
En "fackla" med virat tidningpapper, som man sticker upp mot skorsten, funkar inte det?
Brukar bli bra drag av det.
Olja och annat skit vill man väl inte ha med i vedhantering?
 
A
R Rille99 skrev:
En "fackla" med virat tidningpapper, som man sticker upp mot skorsten, funkar inte det?
Brukar bli bra drag av det.
Olja och annat skit vill man väl inte ha med i vedhantering?
inte en massa pappers flagor heller då är diesel, spisbränsle mm betydligt bättre..
 
Luktfria alternativet är en varmluftspistol eller en gasbrännare. Biltema har en billig och bra
Jag lägger in en braständare eller en bit näver i sotluckan på skorstenen .
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Har man el, kan ju en värmefläkt/byggfläkt/hårtork med en rörbit för att styra/rikta varmluften vara ett sätt att förvärma skorstenen...

Eller ta upp ett hål/sotningshål i skorstenen så man inte får in någon rök inomhus..


/ATW
 
Maskintok skrev:
inte en massa pappers flagor heller då är diesel, spisbränsle mm betydligt bättre..
:) Har ju väldigt svårt att se Diesel som bättre än tidningspapper...
 
A
R Rille99 skrev:
:) Har ju väldigt svårt att se Diesel som bättre än tidningspapper...
alla är vi olika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.